Det kommer bli bättre.

Flera Reddit-konton har uppmärksammat att uppdateringshastigheten för Call of Duty: Black Ops 4-servrarna skruvats ner rejält jämfört med betaversionen.

Servrarnas "send rate", alltså hur ofta de skickar uppdateringar till spelarna, har sänkts från 60 Hz i betan till 20 Hz i fullversionen. Det innebär att om spelet körs i 60 bilder/sekund hos klienten kommer det bara ta emot data från servern vid var tredje bilduppatering. Det ökar risken för att spelet beter sig inkonsistent, skriver användaren Smcro i en utförlig genomgång efter att ha utfört flertalet tester. Testerna har gjorts med en PS4 Pro.

Treyarch kommenterade i natt uppgiften. I ett Reddit-inlägg om kommande uppdateringar sa man att ändringen gjordes för att möta det initialt hårda trycket på spelservrarna, så att spelet fungerar stabilt. De kommande två veckorna kommer man uppdatera spelet och därmed trimma serverprestandan.

For a game launch with as massive a population as ours hitting so many global servers at once, we configure our infrastructure to ensure game stability as the highest priority over all other factors.

Now that we’re past the initial launch of the game, we are focusing on fine-tuning network performance around the globe, using the real-world data that we have collected. Over the course of the next two weeks, we will roll out several updates to our network setup that will continue to improve upon the experience of our players since launch.

Treyarch har tidigare förkunnat att pc-versionens framerate i spelläget Blackout har en maxgräns på 120 fps den första tiden, detta för att säkra stabilitet och prestanda. Efterhand kommer gränsen höjas för att till slut tas bort om allt går som det ska.

För det första, Blackout är ej begränsat till 120fps och har aldrig varit. Spelar ingen på redaktionen Blackout??? Sedan så är denna downgrade av multiplayerläget tråkig men det som alla egentligen klagar på är de 10Hz som används i Blackout: https://ww... 23/10 Har själv stött på en hel del människor med rubberband-effekt. Men de kanske inte har något med BO-serverarna att göra? 22/10 Variabel uppdateringsfrekvens 10-20Hz, Blackout läge med en enda karta utan planer på fler, halva spelet låst bakom season pass.. 4/5 - FZ 22/10 Med alla som fuskar nu på PC så är spelet ospelbart... speciellt i hardcore.. 22/10 Jag vet att 20hz är gräsligt... men som PUBG spelare bryr jag mig inte. Nätkoden i CoD är underbar i jämförelse. Har inte dött bakom riktigt skydd en enda gång och man träffar vad man skjuter på med hög tillförlitlighet. Efter att ha spelat PUBG i nästa... 22/10 Har varit sugen på att köpa bo4 men tror jag väntar ett tag, känns säkrast så :D 22/10 Handlar inte bara om Tickraten. Det är deras dåliga lag kompensation och att dom dragit ner på antalet platser i världen det finns servrar. Och samtidigt ger dom övertaget till den som har högre ping. Som Chris förklarar så kan det vara för att inte fol... 22/10 Blackout har alltid körts i 20hz och kritiken är ju framförallt riktad mot att vanliga mp också kör 20hz nu, tidigare 60hz. Det är verkligen sub-standard, inte ens "konsollproffsen" tycker de är ok lol. Väldigt dåligt och inte en chans att reguljära mp... 22/10 Jag är säker på att jag slarvläste. Tack! 22/10 Säker på att det inte gäller Blackout? Källan du hänvisar till säger annat. 22/10
Skicka en rättelse