Företaget skriver ovanligt öppenhjärtigt öppet brev till fansen.

Bethesdas spel är inte kända för att vara buggfria vid release. De är givetvis inte ensamma om detta, men det har till och med blivit en sorts sanning att det är upp till fansen och mod-communityt att fixa Bethesdas titlar efter release. Det gör de med bravur, och numera utan så värst sura miner. Det är som om ett sorts outtalat avtal satts upp, som båda parter skrivit under.

Det ligger såklart i sakens natur att öppna världar där spelaren själv bestämmer vad han eller hon vill göra är som upplagda för buggar och oförutsedda händelser, men det här är ändå ovanligt – en spelutvecklare går på förhand ut och förvarnar köparna om detta.
I ett öppet brev skriver nämligen Bethesda nu till fansen att Fallout 76 kommer att innehålla oförutsedda buggar (inte så dramatiskt) men även “spectacular issues”. Andemeningen är svår att uttyda som annat än att man gör en "early access", och medvetet släpper ett spel som är långt ifrån färdigt. För att linda in beskeded en aning skriver man också att releasen av Fallout 76 ska ses som ett startskott (istället för att något blir färdigt, får vi förmoda).

Det är givetvis helt upp till köparen om man går med på dessa villkor eller inte, men det är anmärkningsvärt att en trippel A-utvecklare så öppet slår in på den banan, och samtidigt tar betalt som vore spelet en färdig release.

Läs brevet i sin helhet här nedan.

Klicka för mer information

Fallout 76 säljs till fullpris och finns i butik från och med 14 november. Plattformarna är pc, Xbox One och PS4.

Fallout 76 Platinum Edition kostar 1 000 kronor – inkluderar INTE Fallout 76
Kvällsrulle: första timmen i Fallout 76
Hands-on – Fallout 76

Jag är inte förvånad över att det är buggar. Bethesdas spel är ju kända för att ha det nu för tiden. Bethesda har fortfarande inte brytt sig att patcha bort de gamebreaking buggar som finns i Fallout 4 som man kan ha otur att råka ut för, som jag gjorde... 26/10 Jag har lite svårt att kalla något som jag inte gillar för guld bara för att andra gillar det. Men visst, det mesta som dom gör säljer bra så något rätt måste dom göra. Min poäng med första inlägget var att en del fans gillar allt som Blizz gör oavsett... 24/10 Sålt bra, många spelar fortfaranda är väl något som är "guld"? Jag själv tyckte inte D3 var så roligt, men jag spelade iaf ett färdigt och välpolerat spel. Sen kanske vi helt enkelt inte håller med varandra vad definitionen guld är, så diskussionen är... 24/10 Det fenomenet existerar redan, kickstarter kallas det (EDIT: eller gräsrotsfinansiering, egentligen...). 24/10 Inom en inte allt för avlägsen framtid betalar vi fullpris för en utvecklares idé om ett nytt spel. Vi får också läsa att idén inte är färdigtänkt och kanske har allvarliga brister. Men communityt kanske kan utveckla idén till ett färdigt spel? Hosta... 24/10 Till viss del kan jag förstå dem, det är inte lätt att skapa så stora världar med mycket innehåll och sedan inte ha en hel del fel. Även om det finns en mängd av buggar inom deras spel så är jag ändå tacksam för innehållet de skapar. Vet inte hur många... 24/10 Det blir ju inte per automatik guld bra för att det är buggfritt. Det var t ex inte så många buggar i Diablo III (iaf som jag minns), men om det är guld eller inte är ju subjektivt. 24/10 Tråd rensad på käbbel. 24/10 TB vänder sig i graven... 24/10 Inget nytt under huven när det gäller dem. 24/10
Skicka en rättelse