Efter gårdagens patch har uppdateringsfrekvensen höjts till 30 Hz i multiplayerläget.

Förra veckan uppmärksammade flera communitykällor på Reddit och Youtube att uppdateringsfrekvensen hos servrarna i Call of Duty: Black Ops 4 sänkts från 60 Hz i betaversionen till 20 Hz vid release. Upptäckten möttes på många håll av stor frustration och Treyarch har minst sagt haft det hett om öronen på olika diskussionsforum de senaste dagarna.

Servrarnas "send rate", alltså hur ofta de skickar uppdateringar till spelarna, har sänkts från 60 Hz i betan till 20 Hz i fullversionen. Det innebär att om spelet körs i 60 bilder/sekund hos klienten kommer det bara ta emot data från servern vid var tredje bilduppatering. Det ökar risken för att spelet beter sig inkonsistent, skriver användaren Smcro i en utförlig genomgång efter att ha utfört flertalet tester. Testerna har gjorts med en PS4 Pro.

Treyarch bemöter kritiken mot slö CoD: Black Ops 4-serverhastighet

Igår släpptes en ny patch till spelet som verkar ha knuffat upp serverhastigheten till 30 Hz i spelets multiplayerläge, enligt färska mätningar som dykt upp på Reddit. I ett meddelande till spelets community förklarar Treyarch att man planerar fler uppdateringar framöver:

[...] as of today, we have completed the first phase of planned changes to network configuration in targeted locations. We are carefully monitoring overall performance to ensure that these updates are working as expected before completing the next phase of updates. It’s important that we roll out updates in a carefully staged process, as changes to networking infrastructure can potentially produce both positive and negative effects, and we need to monitor every update closely.

I nuläget vet vi alltså inte om utvecklarnas mål är att öka uppdateringsfrekvensen hos servrarna till betaversionens 60 Hz, men av meddelandet att döma kan vi förvänta oss fler förbättringar framöver. Servrarna till det populära Blackout-läget verkar fortfarande köras i 20 Hz, även efter gårdagens uppdatering.

Hur har ni upplevt nätkoden i Black Ops 4 under de första veckorna efter release?

Källa: Reddit

Typ som Ironsight, man märker snabbt om man lottats och fått "en bra connection" eller om det är tvärtom. För mig som sitter på en hypernsabb uppkoppling mot omvärldens rätt kassa uppkoppling i jämförelse drar jag 8/10 det kortare strået. Förståeligt,... 25/10 "What You See Is What You Get" https://sv.wikipedia.org/wiki/WYSIWYG 24/10 Det är väl lite av fusket alla spel kör med, att man förväntar sig träffa det man siktar på oberoende på vart den personen råkar vara lokalt eller vart personer råkar vara på servern, det med varierande ping mellan alla personer. Hade ju varit en mardrö... 24/10 Det är mycket möjligt att det har varit ett problem som funnits i deras motor på ett eller annat sätt. Däremot är problemet med tick-rate något som spökat i väldigt många spel, exempelvis Overwatch där roadhog kunde fånga motståndare med sin krok även... 24/10 Det fenomenet verkar dock existera även om man spelar lokalt i Black Ops 4 (och flera tidigare spel i serien). https://youtu.be/kRcjsa6een8 https://www.youtube.com/watch?v=OcTf2kDuxrs 24/10 @gh0glund @Hipshot @Sebbepojken @Belfry - Tack alla ni för bra förklaringar! :) 24/10 Tänk dig att du ser en spelare titta fram bakom en vägg, du skjuter och han dör. På din skärm var han klart och tydligt med ansiktet ute i det fria medan motspelaren som du precis sköt kommer svära på heder och samvete att han minsann hade lutat sig til... 24/10 Intressant! Känns dock som att anledningen till att jag dör i BR inte främst beror på dålig serveruppdatering utan snarare att det kommer en kille och sprayar mig i ryggen för att jag inte är tillräckligt uppmärksam 😁 24/10 Uppdateringsfrekvens beskriver hur ofta någonting sker. Exempelvis kan du på din skärm ha en uppdateringsfrekvens på exempelvis 60 Hz, det innebär att den kan uppdatera bilden 60 gånger per sekund. Ditt grafikkort avgör i slutändan hur många bilder per... 24/10 Vad hände med att serverns uppdateringsfrekvens skulle låsa klienternas FPS till samma nivå, men då handlade det om 120Hz / FPS? Eller var det något som bara var en alpha/beta-grej? 24/10
Skicka en rättelse