"Det finns mycket bättre motorer."

The Elder Scrolls VI bekräftades till sist under E3 och släpps 20XX. (Bara Todd Howard vet...) Vi vet inte mycket men konsensus bland världens spelare tycks vara: Byt motor! När vi senast rapporterade om The Elder Scrolls VI blev den mest uppröstade kommentaren exempelvis:

Bara de byter motor, snälla orkar inte med all galen fysik.

En som håller med FZ-läsaren Jaxz är Kyle Rebel, creative director bakom jättemodden Skyblivion. För tyska Gamestar (via Wccftech) berättar han om hatkärleken han känner för Creation Engine.

You definitely notice the age of the Creation Engine. As far as dealing with textures, I would almost say that the method is ancient. It is very ineffective. It is also very difficult to make weapons and armor look good and like real metal. For The Elder Scrolls 6, I really want a better engine.

There are much better engines, like Unreal Engine 4. If you want to rebuild a game from scratch, use the Unreal Engine, do not take the Creation Kit, that’s just too old-fashioned!

Rebel uppskattar Creation Kit för hur enkel verktyget är att använda, men skyr den på grund av hur svårt det är att få saker att se så bra ut som man vill. Motorn har hängt med sedan Skyrim (2011), drev även Fallout 4 och kommer att vara drivkraften i aktuella Fallout 76. Vi vet inte vad som kommer ligga bakom Starfield (som åtminstone får nytt system för animationer) och sjätte Elder Scrolls, men det är nog ingen hemlighet vad de flesta hoppas på...

Skyblivion är modden som ämnar skapa Oblivion med hjälp av Skyrim. Senaste trailern:

Gamebryo/Netimmerse är ett gäng komponenter som du kan bygga ihop ett spel med, Bethesdas kärna i sina spel har alltid varit sin egen. Creation engine är en delvis omskrivning av gamebryo-delarna för att få mer funktionalitet, men kärnan är i stora drag... 06/11 Creation Engine är en uppdaterad version av Gamebryo, en spelmotor ursprungligen släppt 1997. Gamebryo/Creation Engine var aktuell och helt okej med Oblivion, efter det så började den kännas utdaterad. Fallout 3 var första spelet där jag började uppleva... 06/11 Det var Gamebryo som drev Oblivion och Fallout 3, inte Creation Engine. FZ har alltså helt rätt. :) De har liknande modverktyg och gränssnitt men de är ju naturligtvis utformade så för att underlätta både för Bethesdas utvecklarteam och för moddarna.... 06/11 På nåt sätt så förknippar jag ändå motorn med total open world-het och valfrihet. När man får känna på en annan motor i något annat open world-spel så känns det liksom som att motorn är "en del av" att de spelen trots allt inte känns lika öppna som Fall... 06/11 Att en motor har fysik knuten till FPSen är ju en mycket trevlig feature -.- Eller att den för inte så längesedan hade en låst FPS också. Andra utvecklare har gjort det så varför inte Bethesda? Jag tror att pengarna styr. Deras nuvarande motor kostar... 06/11 Bättre rubrik: "Skyblivion-moddare är jubelidioter och förstår inte att Bethesda kan inte bara byta motor mitt under utvecklingen av TES6." 06/11 @robbis: Det handlar inte om grafik, även om deras spel ser ok ut så är motorn en katastrof. Man känner direkt när man rör sig att det är creation engine, spelen är stela, man känner inte att man träffar med sina vapen m.m. Spelen är framerate beroende,... 06/11 Är nog ingen risk att dom byter motor till TES6, dom har som sagt jobbat i denna mortor i snart 20 år och jag gillar den. Det är inte motorns fel att svärden inte ser metalliska ut, bethesda har inte dom bästa grafikerna direkt. Varje iteration utav mot... 06/11 Fast intervjun vart jättekonstig, den vart hårt fokuserad på det grafiska. Creation engine har ju haft PBR-stöd sen fallout 4, att det varit svårt att göra metalliska saker i spel innan dess har ju inte varit exklusivt till bethesdas motor. Tittar man... 05/11 "För tyska Gamestar (via Wccftech) berättar han om hatkärleken han känner för Creation Engine." Finns det nån kärlek där överhuvudtaget. Omöjligt. Creation Engine måste få sitt efterlängtade RiP nu. "Motorn har hängt med sedan Skyrim (2011), drev även... 05/11
Skicka en rättelse