Första bilden av framtiden.

EA och Dice har släppt en matig day one-patch till Battlefield V, där den enskilt intressantaste nyheten är stöd för Nvidias ray-tracing-teknik med Geforce RTX-grafikkort.

Pc-versionen av patchen ger spelet stöd för DXR-tekniken (DirectX ray-tracing). Det här är första gången Nvidias nya teknik används i ett spel. Dice sa häromdagen att det är en tidig version som kommer uppdateras löpande, så det finns en viss risk att saker är buggiga eller ofärdiga.

Hela ändringslistan har ännu inte släppts, men delar av den finns på Dices Twitterkonto (av alla ställen). Vi citerar:

Good morning Battlefield Players! We are currently rolling out our latest update for Battlefield V on all three platforms. Release notes dropping today! PC is going out first and should be available right now!

In Battlefield V on PC RTX ray tracing can now be enabled with graphics cards that support this function!

Going to be posting some of the fixes in this update now:

  • Fixed an issue that could result in a very uneven number of players at the start of a round.

  • Made improvements to matchmaking with a full squad which should result in less disconnects.

  • In some cases the revive functionality would suddenly stop to function for all of the players on a server. This has now been fixed.

  • Fixed an issue where a weapon would disappear on the weapon selection screen.

  • Fixed an issue in Frontlines mode on Devastation where the bomb in some rare cases spawned inside a wall.

  • Fixed an issue which made the menus unusable when cancelling a matchmaking session.

In this update there are also multiple Crash fixes, better support for the Xbox One Instant-On Functionality as well as multiple fixes for the Airborne gamemode. Yes, we have been busy and we have been working hard to get this update out to you as quickly as possible!

För att kunna köra Battlefield V med DXR (eller RTX, om du så vill) krävs ett Geforce RTX 2080 Ti-, RTX 2080- eller RTX 2070-grafikkort. Dessutom behöver du uppdatera Windows 10 med oktoberuppdateringen (kan göras manuellt med Windows Update Assistant). Senaste Nvidia-drivrutinerna vill du förstås också ha.

FZ kommer klämma på Battlefield V med DXR under dagen. Vi återkommer med info så snart som möjligt!

Tills dess – läs Sweclockers snabbtest av Battlefield V, där det framgår att DirectX 12 kan ge upp till 30 procent bättre prestanda med Nvidia-kort, och att AMD Radeon är valet för dig som håller dig till DirectX 11.

Slutligen: day one-patchen släpps även till PS4- och Xbox One-versionerna av spelet, fast då naturligtvis utan ray-tracing. Battlefield V Deluxe Edition släpps i morgon, den 15:e, medan standardversionen lanseras den 20 november.

raytracing ser riktigt häftigt ut, synd bara att så många andra delar inte alls hängt med. är i stort sett bara ljussättning och filter som ändras sista 10 åren tycker jag. jag fann grafiken i bfv 5 skit, red dead på ps4 har dubbelt så bra grafik. 15/11 Det är väl mer eller mindre enligt förväntan, känner jag. Early adopters får alltid dras med sånt här i några år. Jag är mer intresserad av 4As approach till DXR då de verkar försöka sig på en basic-variant av GI. I mitt huvud råder det inga tvivel om... 15/11 Set sail for fail https://www.youtube.com/watch?v=lurzL-D3yV8 14/11 DX12 har funkat skit på alla spel som släppts på Frostbite3 motorn, BF:V är inget undantag. Frostbite3 är inte byggd för DX12, det behövs nog en rejäl dos arbete och Frostbite4 för att ändra på det. 14/11 En ny standard ;) Nej men allvarligt så var det så jag tolkade det, men du har säkert rätt. Jag har inte haft så stor koll på grafikkortsmarknaden de senaste två decennierna... 14/11 Jag kör med 980ti och DX12 får mig o tappa ca 20fps så kör utan. Vad kan det bero på? :O Ligger på ca 70fps utan och 50 med. Kör på 1440p på en 144hz skärm med det mesta på Ultra, Res scale 100% 14/11 @conthox: Ny är väl o ta i :P Det tidigaste exemplet på realtime raytracing jag kunde hitta var från 1991 på amiga av demogruppen Blitz. CBkUzab5TEo Men ja, i spel, med acceptabla upplösningar och framerates så är det "ny" teknik. @Remus : Ray tracing... 14/11 Fan jag har på den rig jag använder ett GTX 1070 + i7 6700k och 32 gb ram etc. Jag spelar runt 50-65 fps i Ultra och 1440p. Med DirectX-11 Har prövat DX12 men jag fick crascher då? Det var day 1 dock, så må kanske fungera nu? Är det värt att pröva för... 14/11 En ny grafikteknologi som skall ersätta dagens standard, se nedanstående för mer info: https://www.fz.se/nyhet/277623-emil-akered-snackar-ray-tracing-och-annan-data https://www.sweclockers.com/nyhet/26156-nvidia-visar-ray-tracing-i-realtid-i-battlefield... 14/11 Precis, det som släppts nu är mest för early adopters. Så snart AMD är med i leken kanske priserna kommer ner på vettig nivå. 14/11
Skicka en rättelse