Framtidens grafik är här. Och den är krävande.

Tidigare i dag uppdaterades Battlefield V med stöd för ray-tracing, en teknik för att ge spel avancerad ljussättning i realtid och som är möjlig i och med de nya Geforce RTX-korten som släpptes tidigare i höstas. BFV är det första spelet där den krävande tekniken lanseras, och våra vänner på Sweclockers kunde förstås inte hålla fingrarna i styr.

Efter en eftermiddags intensivt testande har man släppt en första rapport om hur spelet presterar med och utan ray-tracing-tekniken. Man testar med toppkortet Geforce RTX 2080 Ti, och inte ens detta orkar med när inställningarna skruvas upp. DXR (som ray-tracing-inställningen heter i spelet) finns i fyra kvalitetslägen och spelet rekommenderar medium (näst lägsta inställningen).

Med all grafik på ultra i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar och DXR av trycker grafikkortet ut mäktiga 144 bilder per sekund. Men med DXR på ultra sjunker det till medelvärdet 77 fps – nästan en halvering. För det priset får man å andra sidan en hel del ögongodis, men testare Jonas Thörnqvist ställer sig aningen frågande till nyttan av detta i ett multiplayer-spel.

Rent grafiskt ser reflektioner i exempelvis vattenpölar och bilar märkbart bättre ut med ray tracing ställt mot sedvanlig rasterisering. I just flerspelarläget i Battlefield V är det dock svårt att lägga märke till detta adderade ögongodis, då man snabbt rör sig från område till område och mest försöker koncentrera sig på att hitta en motspelare att skjuta snarare än att begrunda elden som reflekteras i fönstret.

Snyggt är det hursomhelst, och mycket möjligt var gamers egendom när tekniken breddats och priserna sjunkit om något år. Tills dess kan vi betrakta BFV:s användning av ray-tracing som ett läckert första steg för de sanna grafikentusiasterna.

Tror att black friday blir dagen då jag införskaffar nytt moderkort, processor, och en disk till. Vetefan om jag lika gärna ska byta chassi med 16/11 Okej. Tänker på det fz nämnde i den andra BFV artikeln. Din 6700k är ganska jämförbar med 4790k kanske en aning snabbare. Du kanske ska ge dig på att överklocka den en bit och se om det hjälper. " Filmen är inspelad med ett RTX 2080 Ti-kort och en Intel... 16/11 Har en i7 6700k @4.20Ghz 15/11 Kanske kan vara processorn som påverkar för dig. Vad har du för processor? 15/11 Den köpte jag 09/2015, så rätt så längesedan. Men det var ASUS's kort och läst att dom har högst risk för att utsättas av måndagsexemplar tydligen :/ Skulle nog inte vilja påstå egentligen att jag känner det är ett misstag med RTX 2080, men är lite sur... 15/11 Sådant som händer. Man lär sig av sina misstag :D Tråkigt att höra om ditt 980TI, hur länge har du haft den? Min har jag haft i snart 3 år och den funkar fortfarande gallant. 15/11 Blev lite förhastat, eller hur man ska säga, då mitt 980Ti inte presterade bra alls, gick inte att överklocka en enda Mz på något, för då krashade skiten hela tiden, och kunde inte ha TVn som sekundär skärm, allt hackade hela tiden 15/11 Man får helt enkelt lära sig att i många fall med ny teknik att det är bättre att vänta. Om inte annat för att låta andra människor (många gånger då Youtubers och sajter typ Swec vars jobb är att testa produkterna) som är kunniga testa dem ordentligt... 15/11 Egentligen var jag inte ute efter ray tracing, men hade varit väldigt trevligt att ha som plus i kanten. Men visst, fler spel kommer men det känns så jädra tråkigt att inte ens kunna köra spelet i DirectX12, för det stuttrar då (med eller utan ray) Jag... 15/11 @totte1015: skräpkort är kanske att ta i men förstår att du är besviken men kom ihåg att BFV inte är allt. Kommer ju komma fler spel med stöd för RTX och alla kanske inte är lika krävande. Sen så presterar väl ett RTX 2080 riktigt bra med RTX avslaget... 15/11
Skicka en rättelse