Rent krasst – priset är väldigt högt.

Battlefield V är bland det snyggaste du kan mata din speldator med. Som om inte det vore nog fick spelet i går stöd för ray-tracing, ljussättningstekniken som vissa spår kommer bli den nya standarden för spel.

Vi vet redan att det är brutalt krävande, och frågan är hur mycket snyggare spelet faktiskt blir. Svaret hittar du i vår film nedan. Vi har spelat in samma scen med DXR (som ray-tracing-inställningen heter i spelet) på och av. DXR finns i fyra kvalitetssteg, vi använder det högsta – ultra – och alla andra grafikreglage är satta till ultra. Och så här ser det ut:

Ray-tracing-effekterna syns bäst när reflekterande ytor (fönster, vattenpölar) speglar ljuset. Rent krasst är det inte alldeles lätt att se, vilket förtar lite av glädjen med att ha betalat 10-15 000 kronor för ett Geforce RTX-grafikkort kapabelt att leverera ray-tracing.

Samtidigt är Battlefield V vansinnigt snyggt redan utan DXR, och dessutom späckat av detaljer som slåss om dina ögons uppmärksamhet. Gissningsvis blir tekniken lättare att uppskatta i andra titlar, som Tomb Raider och Metro: Exodus.

Man ska också ha klart för sig att Battlefield V med uppskruvad grafik kräver sin maskin också utan DXR. Filmen är inspelad med ett RTX 2080 Ti-kort och en Intel I7 4790K-processor, som ger omkring 70-80 bilder/sekund med DXR av och 20-30 med maxat DXR-reglage (det finns fyra kvalitetssteg). Som jämförelse ligger Sweclockers kring 130-140 fps med samma grafikkort och grafikinställningar men den modernare I7 8700K-processorn under huven.

Sammanfattningsvis känns ray-tracing i Battlefield V som ett första kliv mot vad som kan komma att bli standard i framtida spel. Men vi är defintivt inte där än.

Skicka en rättelse