"He doesn't know shit", "you fuckin moron" och "bullshit!" är kontentant av hans upprörda rant.

Vi lever i en tid då vem som helst kan starta en Youtube-kanal, spela in en video och göra sin röst hörd. Vissa använder detta för att göra kreativa saker medan andra fokuserar på att kritisera andras arbete. Gnäll har blivit sin egen genre på Googles videoplattform och idag kan man till och med se kanaler som sammanfattar andras gnäll, och kanske gnäller på gnället. Allt för visningar.

Detta brukar såklart blossa upp när spel inte går särskilt bra, inte lovar vad de håller eller helt enkelt läggs ner på grund av bristen på spelare. Det senare hände Lawbreakers, Cliff Bleszinski tävlingsfokuserade multiplayershooter, som floppade så hårt att Gears of War-skaparen sagt att han ska sluta göra spel. Delvis på grund av gnällklimatet. Och när branschkollegan David Jaffe, som var med och skapade bland annat God of War, fick se en video han anser är baserade på rena lögner, flippade han i sin egen stream.

Han demonterar argumenten kring varför ett spel som Lawbreakers kunde ha räddats. Argument grundade i vad han anser vara generella missuppfattningar kring hur spelutveckling fungerar bakom kulisserna. Han snackar bland annat om hur det inte går att ändra en serverbaserad struktur till en peer-to-peer med en knapptryckning och hur personen inleder videon med en lögn baserad på ett redigerat uttalande. Och så vidare. Han skräder inte orden under den närmare 15 minuter långa utläggningen.

Har tittat på videon. Han sitter där och gråter över att folk kritiserar pojkvännen Cliff. Han förstår inte ens att det redigerade klippet där Cliff talar inte skulle tas allvar utan att det var ett skämt. 22/11 Ställer mig i ledet och håller med. Unreal tournament (99) så välgjort spel med bots. Det är alltid det spelet jag tänker på när jag tänker bra mp-spel som har bots offline. Själva namnet tournament är ju hur det var att spela singeplayer dessutom :) 21/11 This - de releases som har "offline mp vs. bots" dör ju aldrig helt och hållet, utan man kan alltid kliva tillbaka och lira mot AIn. Borde bli standard att alla släpp, inkl. mp-only, har ett "vs. bots." -läge. 21/11 Jag antar att det var rätt glasklart om man hade sett videon, blev så nyfiken och får vänta tills jag kommer hem men tack för infon! 21/11 jaffe är nog saltig pga att hans senaste spel fick så mycket kritik o floppa 21/11 Hade Quake och Unreal Tournament saknat bot support hade mitt intresse för spelen varit avsevärt mycket mindre än vad det blev. Samma sak gäller även andra MP fokuserade spel som Battlefield och Battlefront (Pandemics spel, EA´s spel är inte alls lika... 21/11 Jag tror att utvecklare rent allmänt är hyfsat trötta på den allmänna tyckomanin kring deras yrke, särskilt från folk som uppenbart inte vet vad de pratar om. Droppen blev denna nisse. 21/11 Ok, men vem var det som hade påstått det från början? :> Var det random YT kille som basunerar ut att de var korkade och att de borde ändrat nätverkskoden och fick det att låta enkelt och sedan Jafar som tillrättavisade barskt? 21/11 Även om CliffyB av någon anledning ville punga upp pengarna som krävdes för att få spelet spelbart igen så är det ju inte säkert att programmerarna som kodade spelet vill göra det. Varför skulle de inte bara ta ett jobb där de kan fortsätta med arbetsup... 21/11 https://pics.me.me/hes-right-you-know-32644960.png 21/11
Skicka en rättelse