150 000 sparande barn har sagt sitt, de vill ha V-Bucks och annan spelvaluta under granen.

Varje år utser svensk handel vad årets julklapp är och för 2018 är det återvunna plagget som enligt dem ska ligga under granen. Tidigare år har vi sett saker som VR-glasögon, surfplattor och från 1998 - "dataspelet". Alla föräldrar, eller med barn i sin omgivning, är dock högst medvetna om att dessa saker inte alltid är vad som gör barn nöjda med tomtens besök så därför har veckopengs-appen Gimi (tidigare Veckopengen) för tredje året i rad utsett vad de anser är barnens julklapp. I år är det spelvaluta som säkrar familjens julefrid.

Gimi sköter veckopengshanteringen på ett smidigt sätt och du kan bland annat sätta motkrav i form av sysslor, kategorisera barnens inkomster och utgifter samt sätta upp spardrömmar. Det är från denna data man har kunnat sortera ut de saker som har ökat mest under året och utifrån följande fem kriterier tar man fram årets julklapp för barn.

För att en produkt ska erhålla titeln årets julklapp ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:

  • Produkten är bland de fem spardrömmar hos Gimi som ökat mest under 2018

  • Produkten är bland de fem vanligaste spardrömmar hos Gimi under 2018

  • Produkten ska representera den tid barnen lever i

  • Produkten ska främja kreativitet, lärande eller personlig utveckling bland barn

Spelvaluta har garanterat fått en enorm ökning i år tack vare framgångarna för Fortnite, där deras V-Buck köper dig nya skins och emotes. Fifa-serien är ett annat spel som drar in många miljoner på mikrotransaktioner genom Ultimate Team-läget som närmast kan beskrivas som en modern tappning på de klassiska fotbollskorten. Även titlar som Roblox har en egen valuta som spelare kan spendera på särskilda spel och kosmetiska ting.

Oskar Foldevi, psykolog specialiserad på digitala livsstilar och spelande, påpekar i utskicket att ansvaret för hur pengar spenderas i spel dock ligger hos föräldrarna.

Det är viktigt att föräldrar förstår innebörden av spelvalutor och dess inverkan på – och värde för – barn. Reflektera kring barnets mognad i att hantera sitt ha-begär, och hur stor förståelse för pengars värde hen har. Sätt er även in i vad ni får för pengarna. Det finns en särskild risk med spel som har så kallade lootboxes (red. “slumplådor”). Mekanismerna bakom lootboxes påminner om de som är verksamma i olika typer av pengaspel för vuxna, något som kan leda till eskalerat köpsug. Detta gäller särskilt köp som innebär fördelar eller genvägar i spelet.

Gimi utvecklar detta med några handfasta tips till föräldrar gällande köp av spelvaluta.
Uppmana till eget köp genom presentkort - Lägg inte in ditt bankkort som betalmedel, låt istället barnen disponera över beloppet på ett presentkort.

  • Var kritisk mot spelens virtuella ekonomi - Granska, tillsammans med barnen, vad spelet erbjuder i utbyte mot spelvalutan. Är det ett spel där man behöver betala för att “bli bättre” kan det lätt bli en ond cirkel som kostar mer och mer pengar.

  • Använd spelvaluta som ett sätt att lära barn om pengar - Utvärdera köp tillsammans med barnen. Den nya utrustningen som de köpte, använder de den fortfarande längre fram eller har de tröttnat? Var det ett bra eller dåligt köp?

  • Sätt dig in i barnets spelvärld - Kanske det viktigaste tipset av alla. Förstå era barns favoritspel! Sätt er in i spelmekaniken, vad det går ut på, och vad som driver spelets lönsamhet. Använd hemsidor som microtransactions.zone som förklarar vilka delar av spelet som kostar pengar och inte, samt Reddits underforum för spelet.

Skicka en rättelse