Du får veta hur Blizzard skapade det ikoniska murlock-gurglet och mycket mer.

Spel är en väldigt visuell konstform men mycket av känslan skapas såklart genom våra öron och bra ljuddesign kan verkligen förstärka upplevelsen. Därför blir det väldigt intressant att höra på ett gäng ljuddesigners förklara både psykologin, och det faktiska hantverket, bakom många ikoniska spelljud.

Wireds videoserie spänner över flera decennier, från 1972 till 2017, och är uppdelad i två delar. I den första hör du klassiska chiptoner från Pong och Space Invaders, medan den andra delen tar avstamp strax innan millenieskiftet. Du får bland annat veta att alla ljud när du ramlar av skateboarden i Tony Hawks Pro Skater faktiskt var ljuddesignern som ramlade, då han inte kunde skejta. Eller att det klassiska murlock-lätet, som vår egen Jocke Bennet är en fena på, spelades in när en Blizzard-anställd gurglade yoghurt.

Skicka en rättelse