Vi snackar om utmaningen i att nischade spel, hur man balanserar strategispel och hur spel blir till.

Svenska studion Fall Damage består till stor del av före detta Dice-medarbetare men om du förväntar dig en shooter som deras första titel gissar du fel. Istället annonserade de precis det turordningsbaserade multiplayerspelet Batalj.

De är på Dreamhack med deras betatest (vi ska ordna koder) och det räcker med att se det ett par minuter för att inse att det är ganska unikt. Många turordningsbaserade spel fokuserar på singleplayer men Batalj är ett spel du kör mot andra, en mot en. Dessutom gör du och din motståndare beslut samtidigt, enligt en ordningslista du ser överst i skärmen. Det gör att matcherna ska gå snabbt, mellan 10-15 minuter.

Vi träffade dem på Dreamhack och snackar hur man balanserar strategispel, varför turordningsbaserade spel har blivit trendigt igen och hur man egentligen balanserar dem.

Kunde dom hämtat mer visuell inspiration från Overwatch om de försökte? Främst UI men också det andra och även musiken påminde om Overwatch. Spelet i sig var väl inget som lockade men alltid kul med utvecklare som vågar prova något nytt. 03/12 Jag vet inte... jag tycker att vi gång på gång ser det du eftersträvar i AAA-spel där de gör något helt annat mot tidigare spel som i 9 fall av 10 starkt ogillas av samtliga. Skillnaden här tycker jag är att man vill utveckla spelet med sina fans/spelar... 02/12 Haha, hårt! Jag sitter inte på facit men jag är fullkomligt övertygas att alla som startar egna indiestudios är lika mycket spelnördar som du och jag. Har väldigt svårt att se att Fall Damage inte har en egen, tydlig vision när man gör något så smalt... 02/12 Jag menade att de kanske inte spelar andra spel & har det som intresse. Klart de spelar sitt eget annars vore det underligt. Jag tror många stora författare har ett väldigt stort litterärt intresse. Men tänk om J.K. Rowling skulle släppa en ofärdig Harr... 02/12 Ser väldigt generiskt ut och inget som riktigt väcker intresse. Spelet skulle kunna vara hur bra som helst men det finns verkligen inget som antyder på detta. 02/12 Ologiskt med robotar som "idle-gungar". Så överdrivet också...fånigt. Grafiken.. torftiga överanvända tf2 stilen. 02/12 Inte spelar själva? Mitt intryck när jag pratade med dem, både här och i demobåset var att de kör speltester internt ofta, det är ju en del av utvecklingsprocessen. 02/12 Håller inte alls med om ovanstående kommer.! Ser riktigt intressant ut. Kommer hålla ögonen på detta 02/12 Ser ut som ett mobilspel... 02/12 Förstår inte detta med alla hela tiden ska agera på feedback från sina spelare? Låter som att de inte vet vad som fungerar. Blir väldigt misstänksam att de aldrig spelar själva. Vill gärna att företagen som skapar spel ska ge mig nya visioner & utmaning... 02/12
Skicka en rättelse