Helikopterkod i Star Wars: Battlefront, krympande djur i Black & White (samt läbbigt easter egg) och mer erkännanden om hur spel faktiskt fungerar bakom kulisserna.

När vi drar igång ett spel är det inte bara en ikon vi klickar på, det är åratal av arbete som kondenserats ner till upplevelsen som rullas fram på skärmen. Det vi ser är en välpolerad yta, och ibland sprickor i form av buggar, men vi är ofta helt ovetande om de nödlösningar som utförts för att spelet överhuvudtaget ska skeppas eller certifieras.

Kodarnas silvertejplösningar och McGyver-mentalitet är ämnet i en lång Twitter-tråd där människor från hela spelbranschen avslöjar hur pass ihoplappade spel kan vara i bakgrunden, och ändå fungera. Här är våra favoriter men det finns betydligt fler i konversationen.

"Ett fordon kan vara ett vapen i fel händer"

"Flygande tvättmaskiner löser dina problem"

"Doorception!

"Frankensteins Dialog"

"Orsaken till alla uppdrag i MMO någonsin?"

"Är du helikopter?"

Du är helikopter!"

"Det är inte en bugg, det är en rökrast"

"Vem behöver hissar?"

"I'm on a horse"

"Baldur's Gate 1: Debug

"Dörrty Code"

"Stödjul"

"Duktig hund!"

"Inte nudda mark!"

"Har du startat om datan"

Bonus: sjukt obehagligt easter egg

Större spel har garanterat fler fullösningar än små spel, på grund av antal anställda och hur länge man arbetar på det. 18/12 Jag är förvånad att FZ inte tog med den här klassikern också! :P https://www.geek.com/games/a-train-you-ride-in-fallout-3-is-actually-an-npc-wearing-a-train-hat-1628532/ stämmer till 100%, fått det bekräftat från en fd. klasskamrat som sedermera jobbade... 18/12 @kebbe: Du menar som WoW's quest system fungerande enbart på kills och för att ha andra quests så var det en osynlig kanin LÅNGT borta som dog när du gjorde en del av questet? Utbildar mig som spelprogrammerare och work-arounds är en STOR del av spelpro... 18/12 Tror det är skillnad på några som ser ett problem och lägger resurser på att lösa det under 8 år av utveckling från mer än 3000 anställda, och några som ser ett problem och söker efter en silvertejpslösning som är bra nog för att kunden "nog inte märker... 17/12 @kebbe: Du tror inte det beror på att dom har väldigt strikta avtal för vad anställda får prata om? Det tror jag. Jobbar för ett stort internationellt mjukvaruföretag och det händer inte allt för sällan att det måste hackas runt problem i kod för att... 17/12 Intressant att de flesta lata lösningarna på större problem här kommer från halvkassa titlar, tror inte man hittar så mycket sådant i exempelvis RDR2. 17/12 https://twitter.com/munocard/status/1074072856215109633 Denna var lätt bäst imo :D 17/12 Har för mig att i Anarchy Online hade dom osynliga leets som script-triggers :) Såna här berättelser är roliga :D 17/12 Håller med! Älskar dessa. :D "Horse now behave as normal pants." är underbar. 17/12 Ja ibland krävs'out of the box thinking" Minns själv när man höll på att göra cfg filer till Quake. Ibland blev det ganska långa instruktioner för att göra simpla grejer. 17/12
Skicka en rättelse