Ska betala marknasföring av Squadron 42, som blir beta våren 2020.

I dag har Chris Roberts och hans Cloud Imperium Games äntligen presenterat framtidsplanerna för Squadron 42, solodelen av Star Citizen.

Man har släppt en roadmap, alltså en grov plan för vad som ska göras med spelet och när. Och den stora nyheten är att vi får något som liknar ett releasedatum, åtminstone för betan. Andra kvartalet 2020 ska en betaversion vara redo för testning enligt kalkylen. Men ta inte det som ett spikat releasedatum, snarare som en uppskattning som kan ändras allt eftersom utvecklingen fortskrider. Men vi kan i alla fall fastslå att Squadron 42 som tidigast släpps våren 2020. Och att Star Citizen släpps vid ett okänt datum efter det.

Det var den ena stora nyheten. Den andra är att Cloud Imperium Games, som dragit in 211 miljoner dollar – nästan 1,9 miljarder kronor – i crowdfunding, tar in finansiell hjälp utifrån. Skivbolagsmiljardären Clive Calder och hans son Keith går in med 46 miljoner dollar, cirka 400 miljoner kronor, i företaget. För det får de ungefär 10 procent av aktierna i brittiska och amerikanska CIG. De två, och två personer till, tar plats i företagets styrelse.

Chris Roberts förklarar att affären görs för att bädda för en stabil framtid för företaget och för att marknadsföra Squadron 42. Det sköts normalt av utgivare och eftersom det handlar om ett AAA-spel kan det kosta hundratals miljoner, och affären bidrar till att klara kostnaderna för det. Roberts försäkrar att han själv fortsatt har full kontroll över företaget och styrelsen, och att kapitaltillskottet enbart är av godo för Star Citizen och Squadron 42; man behöver nämligen inte ta hjälp av en vanlig utgivare, och behåller därför kontrollen över spelet. Däremot går han inte in på varför crowdfunding-pengarna inte används till marknadsföring.

Slutligen: Roberts & co har släppt en redovisning av finanserna för perioden 2012-2017. Utförligt som vanligt när det kommer från CIG, så om du gillar grafer och siffror har du en stunds läsning här.

En Squadron 42-beta våren 2020 alltså, om tidsplanen håller. Vad tror du – kommer Roberts lyckas realisera sin vision och infria fansens förhoppningar?

Tack till Maddox, generalfil, JRico, Aletheides för detta #nyhetstips!
Multicrewing kommer va mycket annolunda senare, många multicrew skepp har dom redan byggt om för just det. Det kommer va mycket mer gameplay än bara bemanna turrets och knappa på datorer. Om man är tex smugglare så finns det kanske 3 olika utrymmen man... 26/12 @Odin: Ja, Dark Zone i The Division var ju också populärt för den stora skaran spelare. Och jämför man med Eve Online så är det kanske inte så lätt att spela solo i längden utan man bör vara med i en organisation eller vad det heter, också ett nischat... 23/12 Jävla skit snack och rent jävla förtal. jag är också en Backer sen början utav denna resa du har all möjlighet att lära dig att flyga rymdskepp. köp ett start packet och börja flyg bara svårare än så är det inte. ang. din post https://www.fz.se/forum/po... 23/12 @Golemtosh: Genre? Det här är väl en helt egen genre idag. Vill man flyga rymdskepp och ha kul kanske Everspace är något att spela. https://imgur.com/gallery/Ep6lHpp Grafiskt sett ser det okej ut. Storleksmässigt, ett helt solsystem(än så länge) där man... 22/12 @Sillgam: Tycker det ser skitbra ut. kan inte komma på något bättre i denna genre. 22/12 Jag vet inte riktigt vad du menar. Menar du att det ser oerhört spännande ut de första 47 minuterna så får du ju tycka det. Jag valde att ta bort det eftersom det inte visar upp något alls om hur spelet faktiskt spelar. 22/12 Du har precis valt bort 47 minuter av videon för att något som inte ser perfekt ut ska dyka upp, får man inte kolla från början, eller är det för snyggt för att du ska kunna föra ditt argument? 21/12 I dagens läge så finns det inte ens ett spel som är i närheten lika snyggt. Och om två år så kommer det nog inte finnas något som är snyggare heller för konsolerna bromsar grafikutvecklingen. 21/12 @Sillgam: Aha okej jag uppfattade som att du menade det visuella/grafiska. 21/12 Jag vet inte riktigt vad du menar. Rent visuellt är det väl inga problem (men kommer knappast vara imponerande om 2 år), jag pratar här specifikt om hur gameplay ser ut. Det ser inte alls imponerande ut ur den aspekten. 21/12
Skicka en rättelse