Företaget har presenterat hur studion ska kunna räddas från konkurs.

I början av december ansökte det svenska spelbolaget Starbreeze om rekonstruktion av företaget, i hopp om att rädda det från konkurs. Bara några dagar senare gjorde Ekobrottsmyndigheten en razzia mot flera av studions lokaler, där en person frihetsberövades. Det har kort sagt varit en extra mörk månad för skaparna av Payday och nu senast Overkills: The Walking Dead. Nu meddelar företaget deras plan framåt och det står tydligt att den stora och dyra VR-satsningen måste bort om de ska överleva.

Starbreeze ska framöver fokusera på vad de kallar kärnverksamheten, att själva utveckla titlar och agera förlag för andra. Bland de egna titlarna nämns Payday 3, Overkill:s the Walking Dead och Crossfire. Under förlagstitlar ser vi Psychonauts 2, Systemshock 3 och 10 Crowns.

Som de själva uttrycker letar de därför samarbeten med externa parter för att övriga verksamheter ska utvecklas på ett positivt sätt och där vi VR-centret Enterspace, som öppnade i Stockholm under hösten, de egna virtual reality-headseten StarVR och studios de köpt upp i andra länder, däribland Indien.

Denna plan, som du kan läsa i sin helhet här ska presenteras under ett borgenärssammanträde idag. Nästa datum att hålla koll på för Starbreeze-intresserade är den 20 februari då delårsrapporten för det fjärde kvartalet 2018 ska offentliggöras.

Gott, nedläggandet av VR-trams är välkommet. Kanske man ska investera en slant när aktien är såhär billigt. :) 22/12 Oh det kommer göras igen nu när aktien är i botten, det finns alltid vinnare när andra förlorar! 22/12 Var är alla sbz-människor som brukar vilja prata upp allt här på fz? Verkligheten kom ikapp? 21/12 Det är bara konstigt att Starbreeze inte under utvecklingen av senaste Walking Dead inte kunde förutse detta bättre. Ett spel utvecklas som bekant inte över en helg. Det är så fullt av bedrövligheter att vilken amatör som helst skulle förstå att det sku... 21/12 Vad besviken jag blev när jag gick in på deras hemsida och såg coming soon. Hoppas de kan få ut spelet innan konkursen är ett faktum. 21/12 Det var så sjyst när vi gjorde Payday1, sitta back to back med en annan level designer (senare kom en till in), när det var klart så började det typ suga lite, för då kom den där saken när Sbz köpte Overkill, då visste man liksom vad som skulle ske och... 21/12 Här kan ni läsa "Allt du behöver veta om Starbreeze: Från en stjärna till en stjärnsmäll" Helt sjukt hur de har hållit på.. https://gamingaktier.com/allt-du-behover-veta-om-starbreeze/?fbclid=IwAR1_xuF8Omo84QgxOyUb7Cgfw-B0XF6nSRoh0pxTfWtltgmOA3RJ84nO3-o 21/12 Starbreeze jobbar redan med Payday till mobila enheter. De testar marknaden i ett par länder nu. Går vid namnet Payday: Crimewar. 21/12 istället för göra payday till mobil kunde dom ha gjort rätt från början med spelet tycker jag :P Var grym musik och cool grund men sen gick det väldigt snett. 21/12 Jag vet att ägarna av starbreeze läser fz (som alla goda män) så här kommer ett tips. Ta payday och släpp det på mobil för 5 dollar fyllt med (kosmetiska) inne-i-app-transaktioner. Garanterad succé. 21/12
Skicka en rättelse