Rockstar har gjort ett av tidernas mest hyllade spel. Igen.

Red Dead Redemption 2 var 2018 års bästa spel enligt oss på FZ. Den åsikten delas av många andra speltyckare. När Metacritic, som ju samlar ihop en mängd betyg, räknar om dem till 100-skalan och presenterar ett snittbetyg, nu summerar spelåret 2018 hamnar Red Dead 2 överst med den imponerande siffran 97 av 100 som snitt.

Den siffran placerar det bland de mest hyllade spelen genom tiderna. Etta ligger Zelda: Ocarina of Time med snittet 99, fyra titlar snittar 98 och sen kommmer Red Dead 2 och ett tiotal andra spel med 97 i snitt.

God of War kniper andraplatsen på 2018-listan, följt av Super Smash Bros Ultimate på plats tre. Samtliga dessa titlar fick högsta betyg av FZ. Utöver dessa gav vi bara ett spel till full pott under 2018 – Pillars of Eternity 2 (trea på vår årsbästalista).

Så här ser Metacritics topp 10-lista ut. Notera att de inte klumpar ihop plattformarna (Red Dead 2 är med på både PS4 och Xbox One) och att de, till skillnad från FZ:s sammanställning, tar med återutgivningar av tidigare släppta spel (Divinity 2, släpptes ursprungligen 2017).

10 högsta betygssnitten på Metacritic 2018:

Plats

Spel

Metascore

1

Red Dead Redemption 2

97

2

Red Dead Redemption 2

97

3

God of War

94

4

Super Smash Bros. Ultimate

92

5

Forza Horizon 4

92

6

Divinity: Original Sin II

92

7

Bayonetta 2

92

8

Dead Cells

91

9

Shadow of the Colossus

91

10

NieR: Automata

90

Och nedan har du de tio översta spelen på FZ:s lista över de bästa spelen förra året. Hela listan, med 20 spel och motiveringar för samtliga, hittar du här. Alternativt ser du Calle och Jocke presentera listan i vår uppesittarkväll.

FZ:s topp 10-lista för spelåret 2018:

Plats

Spel

Betyg

1

Red Dead Redemption 2

5

2

God of War

5

3

Pillars of Eternity 2

5

4

Spider-Man

4

5

Two Point Hospital

4

6

Assassin's Creed: Odyssey

4

7

Wreckfest

4

8

Battlefield V

4

9

Subnautica

4

10

Detroit: Become Human

4

Vi har testat det ibland genom åren, det kan som du säger ge fler perspektiv. Samtidigt kräver det mer jobb och blir inte alltid helt bra, därför är det inte standard. 07/01 Gow öppnar upp sig mycket mer en bit in. Det fina är att allting fyller en funktion och har en historia, vilket du kommer att märka med tiden. Vill inte spoila :) Det som gör att GOW är fantastiskt och ett sant mästerverk, utöver tekniken, fenomenal kon... 06/01 Det vore coolt om ni kunde börja med en andra åsikt på era recensioner i mån av tid. Vet inte om det var gamereactor som körde med det men det var rätt kul då det kunde skilja sig en del ibland. Men det gav helt klart en bättre helhet. 06/01 Jag sa inte att jag inte gillade det men att påstå det är något banbrytande spel tycker jag är helt felaktigt. Rockstar borde ha lärt sig efter alla år att kunna göra bättre kontroller men de satsar allt på grafik numer verkar det som. Man kan inte ens... 06/01 Jag har börjat spela God of war men slutade för det föll mig inte i smaken. Det var så jäkla linjärt allting, vill ha open world. Men ska nog ge det en till chans nu då man har börjat nöta RDR2 för mycket. Spelat igenom det två gånger nu, funderade på... 05/01 Ja, ok, fair enough. Alltjämt ett konstigt tankesätt dock med tanke på att Bertil och Gösta som båda tycker som dig om 99% av alla andra spelsläpp nu filtreras bort eftersom de tyckte att RDR 2 var årets näst bästa spel istället för bästa, medan Kalle... 05/01 Några poäng högre snittbetyg på Metacritic betyder inte att ett spel nödvändigtvis är bättre. En recensent på en sajt kan ge spel X högre betyg än spel Y men när det ska delas ut Årets Spel så kanske resterande nio personer på samma sajt föredrar spel... 05/01 Och sedan fick den inte Game Of The Year på Game Awards? 05/01 Ja det kan man tycka, och återigen så håller jag med dig i stort, men i just det här fallet så är RDR2 väldigt speciellt för mig. Det har gett en spelupplevelse som jag inte haft på väldigt, väldigt, väldigt länge och för mig så får det en stor och exce... 05/01 Jag har aldrig förstått hur interaktivitet i spel någonsin kan anses vara oviktigt, i ett media vars primära styrka ligger i just interaktiviteten. Det vore ju som att ignorera betydelsen utav det visuella berättandet i film, eller hur välskriven en bok... 04/01
Skicka en rättelse