Foveated rendering gör bilden skarpare samtidigt som hårdvaran behöver jobba mindre.

När det snackas framtid för VR nämns ofta ögonspårning då det ska ge tillgång till "foveated rendering", en teknik som gör att spelet kan renderas i högre upplösning där du fokuserar blicken. Detta ska både ge skarpare bild och lägre belastning på hårdvaran då det i periferin kan målas upp i sämre kvalité.

Det svenska företaget Tobii är ledande inom ögonspårning för konsumentbruk och nu har de tillsammans med HTC skapat VR-headsetet HTC Vive Pro Eye. Produkten demonstreras på CES 2019 och eftersom våra vänner på SweClockers är på plats har de haft möjlighet att testa.

Deras första intryck är lovande, med märkbar skillnad när foveated rendering slås av och på. Ögonspårningen kan också hjälpa till att navigera i menyer och även sikta, vilket var en fördel för Emil men gjorde mindre skillnad för Kenneth eftersom han är en 1337 g4m3r.

Skicka en rättelse