Vem vinner streaming-matchen?

Trots ett antal måttligt framgångsrika satsningar på streamat spelande det senaste decenniet satsar flera stora aktörer på just spelstreaming. Sony har sitt Playstation Now (fast inte i Sverige), Google testar Project Stream i USA sedan i höstas och Microsoft pysslar med sin Project Xcloud-tjänst. Vidare ryktas det om två nya Xbox-konsoler, varav den ena en renodlad streamingmaskin.

Nu uppges också internetgiganten Amazon jobba på en spelstreaming-tjänst. Två källor uppger för The Information (bakom betalvägg, återgivet av Games Industry) att man planerar att släppa en sådan tjänst tidigast 2020, och att man för samtal med spelföretag för att få dem att hoppa på tåget.

Streamat spelande har både för- och nackdelar. Till fördelarna hör möjlighet att köra snygga spel på klen hårdvara tack vare att de tunga beräkningarna sköts av servrar, och för företag som Amazon och Google potentiella stadiga intäktsvägar i form av prenumerationer. Till nackdelarna hör förtröjningar när data skickas till och från klienten, vilket gör snabba spel som exempelvis Battlefield och Call of Duty mindre lämpade, åtminstone med dagens teknik. Men med flera pengamässigt starka företag som satsar på streaming kanske en lösning närmar sig. Och en väl genomförd spelstreamingtjänst har potential att åtminstone locka till sig casual-spelare och deras plånböcker.

Amerikanska Amazon är världens största e-handelsföretag, och dess grundare Jeff Bezos brukar rankas som världens rikaste människa. Amazon finns ännu inte i Sverige.

Skicka en rättelse