90 procent av intäkterna har gått åt.

Star Citizen är inte bara tidernas mest framgångsrika crowdfunding-projekt (i skrivande stund drygt 215 miljoner dollar, 1,94 miljarder kronor), det har också ambitioner som sträcker sig bortom det mesta. Ambitioner som kostar pengar att förverkliga.

I slutet av förra året hade Star Citizen-projektet (inklusive Squadron 42) kostat 193 miljoner dollar. Det skriver Gamasutra efter att ha gått igenom den finansrapport för åren 2012-2017 som CIG släppte i december. Av rapporten framgår att studion hade drygt 14 miljoner dollar kvar av de insamlade pengarna.

År 2015-2017 har man haft kostnader på 45-50 miljoner dollar årligen. Utgifterna har varit större än intäkterna varje år sedan 2014: år 2017 brände man 5 miljoner dollar mer än man fick in.

Star Citizen-utvecklingen kostade 2017 i runda slängar 4 miljoner dollar i månaden. Intäkterna från spelköparna det senaste halvåret har varierat mellan ungefär 1,5 och 8 miljoner dollar i månaden. Som jämförelse beräknas GTA V ha kostat knappt 140 miljoner dollar att utveckla.

Intäkterna kommer till allra största delen från "pledges", alltså folk som betalar för spelet, skepp och annat, men också från prenumerationer och andra områden som samarbeten, licenser och sponsring.

I december stod det klart att en skivbolagsmiljardär och hans son köpt in sig i CIG. De köpte aktier för 46 miljoner dollar, pengar som enligt Chris Roberts ska användas för marknadsföring av det storydrivna, fristående spelet Squadron 42.

Om vi ska vara objektiva här så vet jag inget annat spel där ute som har dessa saker gemensamt såsom :inga laddningstider mellan hoppen, styra skeppen ihop med instrument som finns på skeppet. Dom två sakerna finns redan nu ingame. Det ihop med att skep... 01/02 Reskin av RDR 1? Hahaha du har inte spelat RDR 2 märker jag. Det är revolution när det gäller spel och vad som helst kan hända när du rider runt. Allt från att rädda tjejer som blivit kidnappade till att rädda fångar från fängelsevagnar. Eller någon sta... 31/01 Edit: Nej mitt fel, inte gjorts förut utom för mods, men det i sig själv motiverar inte nästan 2 miljarder kronor. När du fått 2 miljarder kronor för att göra ett spel, haft 7 år på dig ( kickstartern började 1 år efter de börjat projekter enligt CR him... 31/01 64 bitars systemet, som ger dom cm precition i avstånd på miljoner kilometer. Medans alla andra kör med max 32x32km är en sak att nämna. 30/01 Nämn en sak som är groundbreaking. Att åteeuppfinna hjulet gills ej,så nu får du allt försöka. 30/01 @Faith101: Antar att du inte har sett deras vertical slice, eller någon video alls på starcitizen/squadron 42... Finns mängder av saker som dom har gjort som ingen annan spelutvecklare har orkat att utveckla. 30/01 Vad, exakt, är det som är imponerande med Sq42? Inte en sak som de har gjort är nydandande? Allt de gjort är att "hävda" att de gör nya saker "Tech" som ingen gjort tidigare. Hitills är det 0/0 som de påvisat. De sitter i skiten som CR har presenterat,... 30/01 Spelar inger roll vem man rekryterar vid denna tid, de har ingen chans att fixa spagetti koden innan 2020 o av sett. 29/01 Från början gjorde dom det, Crytek folket gick inte med förrän några år senare. Det var slutet av 2015 dom började bygga upp den tyska studion från scratch. Att man kan gå runt och göra saker i ett fordon samtidigt som det flyger runt är riktigt imponer... 28/01 Jaså, är det? Du missade alltså det faktum att CIG rekryterat personal rakt från CryTek som kan spelmotorn? De utbildade inte sin egna personal från botten upp. Eller det faktum att CIG helt plötsligt bytte från StarEngine till Lumberyard? Nej, inget... 28/01
Skicka en rättelse