Röster från insidan av Starbreeze.

Alla visste att det skulle floppa. Hur mycket du än polerar en bajskorv så är det alltid en bajskorv. Spelet skulle aldrig kunna bli bättre än så.

I en djuplodande (och mycket läsvärd) artikel hos Eurogamer talar anonyma Overkill-medarbetare ut om Starbreezekrisen och The Walking Dead. Den planerade motorn Valhalla visade sig "snudd på oanvändbar" och man tvingades byta till Unreal Engine 4. Hela spelet gjordes på drygt ett och ett halvt år, något som får en medarbetare att kalla spelet rätt och slätt för en "alfa".

Det är därför det känns så alfa. Det är vad det är: ett arbete på ett och ett halvt år. Det är ett betaspel för att vi gjorde det under den korta tiden.

Förseningar staplades på varandra (konsolversionen har på nytt skjutits fram) och som sagt handlar storyn också om den det pågående kaoset hos Starbreeze. Blott två år innan företagsrekonstruktionen sade forne vd:n Bo Andersson att företaget mådde "oförskämt bra".

Ingen som Eurogamer talar med vill att Starbreeze ska gå under, men man kan lugnt säga att de behöver plocka fram exakt allt de har för att rädda ett företag i sin största kris någonsin.

Some vanligt noll koll, läste du artikeln? Den nämner mer än tid.. 30/01 Jag gillar det. Det är en tillfredsställande zombieshooter. Ibland blir det riktigt svettigt, även på lättaste svårighetsnivån. Tror folk som är vana att dansa runt i Payday 2 utan att bry sig om inkommande faror blir snabbt överrumplade. Spelet har one... 30/01 Ah, ett exempel på folk som inte har någon aning om hur spelutveckling fungerar. Move along folk, nothing to read here. 30/01 Vi visste alla att det skulle floppa, innerst inne. 30/01 @Anton Q: Jag har också bara sett att det skulle varit en anonym anställd som uttalat sig vilket blir lite att göra höna av en fjäder att säga att det var OVERKILL som sagt detta. Snudd inpå clickbait att dra på så stora växlar på sån liten grund. 30/01 Inkompetens i sitt esse. Tråkigt att det floppade, hade kunnat bli bra om dom skött sig. 30/01 Jag vet exakt varför det floppade. De lade säkert ner mycket av sin tid och budget på alla jäkla CGI-trailers och därför blev det inte mycket över till själva spelet. Detta borde inte ens heta Walking Dead. Snarare Boring Dead. 29/01 lol vad kryddat av den anställda, om den uttryckt sig precis såhär. Spelet har ju stooooooooor potential, vadå "bajskorv", allstå vad snackar han om??? wtf hahah 29/01 Sveriges Radio Spel har en kort dokumentär om Grin. Efter att ha lyssnat på den och läst den länkade artikeln om Starbreeze så känns det som att dessa 2 bolag skötts som ett random dotcom-bolag som fastnat i år 1999 och konstant försöker lösa allt genom... 29/01 Räddning, ett nytt Enclave. :o 29/01
Skicka en rättelse