Globala ambitioner.

Det kinesiska jätteföretaget Neteases spelsektion har köpt in sig i Quantic Dream, den franska spelstudion med innovativa titlar som Detroit: Become Human och Heavy Rain på meritlistan. Investeringen innebär att Quantic Dreams nästa spel blir till flera plattformar, efter att i över ett decennium uteslutande ha gjort spel till Playstation.

Efter affären siktar Quantic Dream på att bli "ett globalt underhållningsföretag med multipla varumärken, som utvecklar avancerade teknologier och spel för framtiden, säger VD:n David Cage till Gamesbeat. Man ska fortsätta som förr, fast affären gör det möjligt att släppa spelen till fler plattformar än bara Playstation.

Our goal is to develop our studio as a global, multi-franchise company, while remaining an independent studio. We want to keep developing original games in the genre we pioneered, but also expand our audience by being present on all platforms.

Hur stor del av företaget Netease köper framgår inte, men det rör sig om en minoritetspost. David Cage förblir största aktieägare, och med-VD:n Guillaume de Fondaumière står kvar vid studions roder.

Quantic Dream låter sin AI-karaktär Chloe från Detroit: Become Human kommentera affären i en video. Hon kallar den "en strategisk allians som låter dem fortsätta utveckla sin vision, experimentera med nya idéer och utforska nya möjligheter". Hon betonar att studion fortsätter vara oberoende.

Simon Zhu, general manager hos Netease, betonar att man tar affärer av den här storleken på allvar och att man planerat noga innan. Framförallt har man tagit hänsyn till kulturen hos den franska studion, säger han.

Simon Zhu: A company of our size and stature doesn’t make investments lightly, and we have of course taken great care in analyzing all aspects of Quantic Dream, in particular the studio culture. This is very important for us, as we take great care of these matters in our own company. We have been able to spend time with the Quantic Dream team, to learn to know the studio culture, and we have seen nothing that points to any of the allegations published by certain press.

Quantic Dream jobbar på ett nytt projekt efter förra årets Detroit, men man är ännu inte redo att avslöja vad det är. Men Cage säger att man bygger en ny multiplattformsmotor, men tillägger att man ännu inte bestämt vilka plattformar framtida projekt görs till. Förutomm Playstation, det verkar redan klart.

We will continue to work on PlayStation, which is a platform we love and that we know very well. but we will also consider other platforms as we want to make our creations accessible to as many gamers as possible worldwide, regardless of the platform.

Netease investerade i somras ungefär 100 miljoner dollar i Bungie för att bredda den kinesiska marknaden för spel av den sort Bungie gör. Netease hanterar också flera Blizzard-spel på den kinesiska marknaden, exempelvis World of Warcraft och Overwatch.

Jag håller med dig men Sony gör nog inte det :) 31/01 Hey. Sony's Remedy Ent. 31/01 För det första är det direkt tragiskt att träffa på en person som är dessa företags våta dröm. För det andra har du fel. Både Sony och MS är beredda på att gå lite back på hårdvaran (vilket de gjort ett flertal gånger). Varför? Vad bra att du frågade.... 31/01 Undrade precis vad dom hade för sig när jag läste #1 kommentar och fick syn på det här. Ser inte mycket snyggare ut än 2015 Until Dawn, och säkert inte mer interaktivt (spel/kontroll-mässigt) tyvärr. Hoppas dock att dom kör vidare på Decima engine då... 30/01 "Du verkar inte förstå hur marknaden fungerar. De enda som tjänar på exklusivitet är som sagt de som skapar konsolerna. Att du säger att det är bra för industrin är inte riktigt sant. Släpps ett spel på alla plattformer tjänar utvecklarna mer och dessut... 30/01 Håller helt med dig när det gäller projekt som ska startas upp eller är en bit in i produktion men stöter på problem. Men jag kan starkt ifrågasätta när i stort färdiga spel helt plötsligt blir exklusiva. Som med flertalet exklusiva titlar till Epic Gam... 30/01 Jag hade inte köpt en Xbox denna generation om det inte vore för Forza. Sen kom One X och jag skaffade en Elite-kontroll och alla multi-titlar spelas numera på Xbox. Men ps4an har jag kvar för dess exklusiva skapelser. En Switch har jag oxå btw. Hade... 30/01 Skönt att kinespengar inte bara används för att förtrycka afrikaner. 30/01 Du verkar tro att utvecklare själva bestämmer att de ska göra exklusiva spel. Det brukar oftast vara Sony, Microsoft eller Nintendo som ger dem en kassa pengar och lägre kostnad om de endast släpper spelet på deras konsolen. Tur nog finns det 3de part... 30/01 Nämen vad trevligt, good for them Very progressive :) 30/01
Skicka en rättelse