Och vad kan Obsidian hitta på..?

Microsofts spelavdelning hade ett riktigt starkt avslut på förra året. Under ett finanssamtal berättade företagets VD Satya Nadella att tremånadersperioden fram till den 31 december 2018 slog nytt rekord i fråga om intäkter för spel, det rapporterar Games Industry.

Man hade intäkter på 4,23 miljarder dollar (38 miljarder kronor), en ökning med 8 procent mot samma period året innan. Och det var mjukvaran som stod för ökningen: den steg hela 31 procent och kom från Xbox Live, Game Pass och tredjepartsförsäljning. Antalet aktiva användare per månad på Xbox Live ökade 8 procent, och landade på 64 miljoner kombinerat på Xbox, pc och mobiler. Nytt rekord, enligt Nadella.

Hårdvarumässigt gick det sämre. Försäljningen sjönk med 19 procent jämfört med samma period året innan. Men då ska man komma ihåg att Xbox One X släpptes hösten 2017, och ingen motsvarande hårdvarunyhet fanns tillgänglig samma period 2018.

Microsoft har annars haft svårt att få fram de där riktiga stortitlarna de senaste åren. Vårens Sea of Thieves var en snackis, men fick inte samma hyllningar som toppnamnen från värsta konkurrenten Sony (God of War, Spider-Man). Fast eftersom Microsoft plockat fram plånboken och köpt flera namnkunniga utvecklare (Obsidian, Inxile med flera) går vi en högintressant Xbox-framtid till mötes. På Xbox One, eller kanske på nästa Xbox. Eller båda.

E3 i juni, gott folk. Missa inte det!

Ogillade länge att dom tog betalt för att kunna spela online och är fortfarande kluven till det men iom att man får några spel i månaden, som oftast håller rätt hög kvalitet, så blir det ändå lättare att motivera kostnaden. Personligen tycker jag att... 31/01 Nej, nej, nej. Microsoft ska ju sälja av gaming avdelningen. (obs ironi) 31/01 Alla Microsofts siffror såg bra ut, gamingdivisionen går som tåget och Nadella utlovade fortsatt ökade investeringar under kommande år. Azure har en brutal tillväxt och project xCloud får public trials i år enligt Nadella. Vad det gäller enskilda spels... 31/01 Det var mest lite skämtsamt menat, kanske också tydligt om du faktiskt läser. 31/01 Jag gör samma sak. Inte en chans jag betalar 2 ggr för att spela ett spel. @KoP: Det är inte gratis för PC heller, ändå är det "gratis" att spela online. Tacksam för välmotiverat svar. 31/01 Om du faktiskt läser artikeln och inte bara rubriken framgår det ganska tydligt att det är försäljningssiffrorna som ökar. Inte förtjänsten, det står det inget om, vilket rubriken kanske är lite missvisande angående, @Tomas Helenius? 31/01 För att det inte är gratis att förse användarna med en fet serverpark som är där för att se till att allt flyter på som det ska och att downtimen är så låg som möjligt. Vi kan spola tillbaka tiden några år och begrunda vad som hände på den tiden då Sony... 31/01 Genom att ha mindre utgifter än nånsin då eller? ;-) 31/01 Skall bli intressant att se vad dom kan hitta på. Tänker lite på crossplay mellan X-box och Windows-datorer, som kan bli mycket större och bättre. Sedan MS Store som har mycket potential men idag är riktigt dålig. Det vore kul att se an ordentlig VR-sat... 31/01 Förra generationen skrattade Sony åt Microsoft för att de tog betalt för multiplayer. De trodde att spelarna inte skulle acceptera det. De hade fel och när PS4 släpptes gjorde Sony samma sak. Men vad har konsolspelarna för val? Har man ingen PC där det... 31/01
Skicka en rättelse