Metro blir det andra storspelet som använder Nvidias nya ljussättningsteknik.

Medan Jocke suttit och guidat Artyom genom ödemarken har SweClockers kört Metro: Exodus genom sin rigorösa testsvit och eftersom det blir det andra storspelet att stödja strålspårning (Battlefield V var det första) var det såklart en av parametrarna. Dock inte utan lite fuffens bakom kulisserna då man i ett försök att bibehålla prestandan faktiskt skruvar ner renderingsupplösningen bakom kulisserna och skalar upp denna med en teknik som heter DLSS – något som aktiveras som standard med RTX ON.

Värt att ta i beaktning när ni kikar på videon ovan, där DLSS dock är avstängt.

Vill du de hur spelet ser ut med och utan grafiska genvägar har de också gjort en jämförande video kring detta. SweClockers, de kan data!

Beror ju helt på vilken titel det handlar om också. Turing har ju visat sig lämna Pascal i dammet i vissa titlar. Med prestandaökningar på upp till 50-60%. 14/02 Tycker man inte raytracing är intressant har man ingen koll alls. 14/02 Den inte så stora prestandaskillnaden mot förra serien är definitivt en stor bidragande faktor där. 14/02 Alla miljöer blir bättre. Övergångar och korrekt skuggning gör nog att upplevelsen i det stora hela blir mycket bättre. Speciellt om det håller sig till 84fps average som det gör enligt Sweclockers benchmark. 14/02 Ser ut att funka bättre i små miljöer. 14/02 Här är en jättebra video som går in mer i detalj vad rtx faktiskt gör i metro, och vart det har mer eller mindre effekt: https://www.youtube.com/watch?v=-mEP5k_-zso 14/02 Jo absolut, men det är ju inte dynamiskt eller ens praktiskt i dagens detaljerade miljöer Lightmaps är ju offline raytracing, sen kan man ha lightprobes för att få nån slags global illumination från den, men man vill ju att allt ska fungera automatiskt... 14/02 Lite mer detaljer tycker med RTX men absolut inte värt summan rtx kostar. Och du måste köpa 2080 eller 2080 ti för få spelet flyta bra allt under det är inget jag rekomenderar. Väntar tills nya generationen kommer av dom korten. Just nu är den för ung... 14/02 För utvecklare är det definitivt rätt väg att gå även om tekniken är ny. Som nämns ovan spenderas en enorm tid på att "fuska" till sig en realistiskt ljusbild med reflektions volymer och små pointlights / spotlights. Dessutom kan man inte bara använda... 14/02 Uppenbart är ju inte tekniken så värst intressant eftersom många inte verkar det minsta imponerad av vad som visas hittills. 14/02
Skicka en rättelse