Amy Hennig talar om spelet som aldrig blev.

Spåren efter Viscerals och Amy Hennigs Star Wars-spel – Project Ragtag – ser till sist ut att ha begravts för gott. Efter att EA stängde ner Visceral flyttades många assets över till EA Vancouver, men av allt att döma ser det här spelet ut att ha skrotats – även om EA är kryptiska.

Amy Hennig har gått vidare, men i en intervju med US Gamer talar hon om spelet som aldrig blev. Tidigare Uncharted-ikonen säger att spelet trots allt var "bra". Det fanns utmaningar med Frostbite som var skapad med action i förstaperson i åtanke, och inte "third-person traversal cinematic games". Hennig sörjer att teamet inte kom längre – även om de kom längre än vi anar.

I wish people could have seen more of it because it was a lot farther along than people ever got a glimpse of. And it was good, you know? But it just didn’t make sense in EA’s business plan, ultimately. Things changed over the course of that time I was there. So you know, what can you do.

Det var alltså inget fel på spelet, enligt Hennig, men det "passade inte in i EA:s affärsplan".

EA verkar ha kört fast med Star Wars (milt uttryckt), något som Tomas Helenius nyss skrev om i en krönika. Enligt honom behöver EA våga ta risker, och göra Star Wars med hjärta. I höst släpps Respawns Jedi: Fallen Order. Det återstår att se om det har hjärtat på rätt ställe.

Skicka en rättelse