Uppdatering: Bioware bekräftar i ett Reddit-inlägg uppgiften, och att det rör sig om en bugg som man är i färd med att laga.

Card

Ursprunglig nyhet: Den senaste tiden har Anthem-rubrikerna handlat om att spelet har det lägsta betygssnittet i Biowares historia, om trailerinslag som försvunnit, krashade PS4:or, om youtubers som pressats att plocka ner kritiska videor och om loot som ska förändras efter kritik från spelarna.

På tal om loot: behöver du den ens när level 1-vapen är starkare än endgame-dito?

I en loot-shooter är detta förstås väldigt märkligt, men detta är just vad redditor-användaren YeetLordSupreme upptäckt. Han lekte runt med sin arsenal och insåg att ett gevär av level 45-masterwork-klass hade ihjäl en scar med sex kulor. Och level 1-vapnet? Fyra.

That's right. 4 bullets!!! Not 4x as many. Literally 4 rounds. Our level 1 rifle is somehow more effective than our level 45 masterwork, despite what our damage pop-ups are telling us.

Han (och andra) har testat med andra vapen och mot olika fiender och upptäckt varje gång att hans gevär à la level 1 är det mest effektiva vapnet. Är det en bugg, eller är det balansproblem?

En bugg, om du frågar Anthems community manager Andrew Johnson som säger:

Hey everyone – Thanks for the feedback on this. I have confirmed with the team that this is in fact a bug related specifically to the default items on a loadout in combination with higher level gear you have equipped. It’s not functioning as intended and the team is working on it for an upcoming fix.

Innan dess hade technical director Brenon holmes antytt att det kunde röra sig om scaling-systemet som på något sätt felade: "This is not intended, something ain't right there..."
Klart är att det är ännu en dag, och ännu en trist Anthem-rubrik. När vänder det?