Strömma spel i 4K och 60 FPS på valfri skärm med start senare i år.

För en liten stund sedan avslutade Google sin presentation på årets GDC-mässa. Nu står det klart att IT-jätten ger sig in i spelbranschen på allvar med deras nya spelplattform Google Stadia.

Plattformen är, precis som det spekulerades om tidigare, helt streamingbaserad och skall gå att användas på i stort sett vilken typ av skärm man vill. Google utlovar 4K, 60 FPS och HDR från start men går inte in på detalj om vilken bandbredd som kommer krävas för att hålla en tillräckligt låg latens.

Förutom den nya Stadia-kontrollen har plattformen stöd för redan existerande styrdon på PC och laptop.

"Spela på vilken skärm du vill" lovar Google.

Med Stadia kommer spelarna slippa installationer och uppdateringar av spel.

Under presentationen fick vi också veta att Google ingått samarbete med AMD som utvecklat en ny GPU med 10,6 teraflops grafikkräm (hej SweClockers!) för att sköta beräkningarna på serversidan. Motsvarande siffror för Playstation 4 Pro och Xbox One X är 4,2 och 6,0 teraflops respektive.

7 snabba om Google Stadia

  • Helt streamingbaserad plattform utan krav på en PC eller konsol.

  • Strömma spel i 4K och 60 FPS på release, Google vill skala upp till 8K och 120 FPS i framtiden.

  • Stadia fungerar på surfplattor, mobiler, bärbara datorer och TV-skärmar.

  • Inget behov av att ladda ned, uppdatera eller konfigurera spel innan man kommer igång.

  • Plattformen släpps i USA, Kanada, Storbritannien och "stora delar av Europa" senare i år.

  • Google har utvecklat en egen Stadia-kontroll, men det går lika bra att använda andra styrdon på laptop och PC.

  • Stadia tillåter spelande mellan plattformar från start.

Så vilka spel kommer vi att hitta på plattformen? Som bekant har Google redan testat vingarna med Assassin's Creed Odyssey, som också visades upp ikväll. Kryptiska ikoner i början av presentationen hintade dessutom om att Red Dead Redemption 2 och Civilization VI kommer till Stadia. Vi fick det också bekräftat att Doom Eternal är en av titlarna som finns tillgängliga från start.

Just nu är den officiella landningssidan för Stadia väldigt spartansk, men mer information kommer utan tvekan att publiceras där framöver. Vi kommer så klart att hålla er uppdaterade med det senaste om Googles nya storsatsning.

@eld: Det kommer krävas otaliga "mosterdatorer" om det är så det är tänkt at fungera, ingen direkt billig infrastruktur om man säger så. Och alla som lirat större MMO's vet mycket väl vad som fortfarande händer när spel med många användare patchas eller... 23/03 Hedenhös här, jag förstår inte riktigt hur dom skall driva detta ifrån datacentrena.. Streama film är ju en sak men att driva spel i 4k med 60fps är ju en helt annan. Vad är det för server hårdvara dom skall bygga detta på? Någon ny slags "gaming server... 22/03 200ms är extremt mycket. Redan vid 100ms på en skärm som uppdaterar bilden 60 gånger per sekund ligger du 6 bilder efter. Kanske funkar för söliga spel som Diablo 3 men aldrig i FPS. 22/03 För de som spelar på sin tv har man ofta redan runt 40 i input lag, så med 166 i latency på det hamnar man väl på 200ms typ? Jag känner som casual single player att 40 redan är precis vad jag står ut med när jag lirar Sonys spel på TV:n. Den där länken... 22/03 De som snackar om att ljusets hastighet är begränsningen inser kanske inte riktigt hur snabbt ljusets hastighet är (299 792 458 m/s för att vara exakt). Tror inte att det kommer att vara någon begränsning. 22/03 Du förstår inte vad Carmack sa, han har inte sagt att det inte är nån latency. Han har sagt att många kör med så hög latency på kassa tv-apparater att det är ganska nära det MEST optimala streaming scenariot, vilket gör att en del personer skulle kunna... 21/03 För att spelet kör inte på din tv i stugan på landet, den kör på en monsterdator i en serverhall någonstans, allt streamas sedan till din klient, som att kolla på youtube. Så så länge du kan kolla på youtube på en device så ska du kunna streama spel til... 21/03 Testa själv hur vettig din lina är. windows + r cmd ping www.google.com och har du över 5ms ligger du risigt till. Då är din hårdvara i ditt nätverk skit och din uppkoppling till nätet skit. Att streama spel över Internet kommer bli skit. 21/03 John Carmack håller inte med dig. Vad gör din åsikt mer kvalificerad? 21/03 Kanske "fungerar lika bra" som 30 fps "fungerar lika bra" för många Xbox 360-spelare vilka inte ser någon nytta eller skillnad med 144fps/144hz. 21/03
Skicka en rättelse