VR lever än.

Oculus ger sig nu in i kampen om virtual reality-köparna med Rift S, ett nytt VR-headset för datorer med högre upplösning, större rörelsefrihet och en prislapp som är synnerligen konkurrenskraftig mot svindyra HTC Vive Pro.

För 399 dollar erbjuder Rift S upplösning på 2 560 x 1 440 på en LCD-display, vilket blir 1 280 x 1 440 per öga (original-Rift körde två oled-displayer med 1 080 x 1 200 pixlar per öga). Fem inbyggda kameror ger inside-out-tracking, det vill säga att man slipper externa sensorer som läser av rörelserna. Det möjliggör också att omgivningen kan visas på displayen, så du slipper lyfta av dig hjälmen för att se tangentbordet eller slippa snubbla över soffbordet. Passthrough+ kallar Oculus det.

Rift S tillverkas i samarbete med Lenovo. Det har inbyggda hörlurar (hörlursjack finns om du vill köra egna lurar), komfort och passform sägs ha förbättrats, antalet kablar har reducerats till en och Touchkontrollerna hänger med.

Rift S har samma systemkrav som Rift, detta genom att man sänkt skärmuppdateringen från 90 till 80 Hz, skriver The Verge. Spel som funkar med Rift kommer också funka med Rift S, och samma sak kommer gälla det fristående VR-headsetet Quest. Det släpps också i vår, till samma pris – 399 dollar.

HTC Vive Pro kostar 999 dollar (bara själva headsetet), men har högre upplösning (1 600 x 1 200 pixlar per öga) och ett helt annat tracking-system med fasta "fyrar". I undertecknads mening blir det intressant om Rift S ger samma grafikförbättring som Vive Pro gjorde mot original-Viven. För att se vad som står på instrumenten i DCS-flygplanen, till exempel.

@wirefire Ja, men något att hålla ögonen på är Oculus Quest/Vive Cosmos, HP Reverb, det ryktade headsettet från Valve, konsumentversionen av XTAL samt Pimax 5K XR. 25/03 Är sjukt taggad på nytt headset men det verkar dröja då det går lite för långsamt med utvecklingen. Tänk på att HTC Vive och Oculus Rift är 3 år gamla. Nu med senaste uppdateringen av SteamVR får man Async timewarp så kan man ju dra på upplösningen i... 24/03 VR kommer bli mainstream. Den debatten är vi redan förbi. VR lever och mår bättre än någonsin. Att det inte blivit vardag bland gamers kan man förstå i och med priset och hårdvaran men det är tekniska hinder som kommer att övervinnas (i viss mån redan... 23/03 Rubriken borde varit "Oculus släpper Rift S - VR med sämre bild och färre kablar till högre pris". Jämfört med föregångaren har den sämre svärta, samma renderingsupplösning, ingen IPD-justering, inga hörlurar, lägre uppdateringsfrekvens samt ett högre... 22/03 kör sj med WMR acer VR. Skum färg, men an annars är jg riktigt nöjd! bra bild å bra tracing. Förstår inte när en del säger att trackingen är dålig? kör i halfdant upplyst rum med stationär dator ifrån 1984. (dock ett 1070 kort) 22/03 Köper VR igen (haft Rift 2 ggr) när FOV är betydligt bättre. har inte följt utvecklingen på något år, finns det något nu eller något som kommer där man uppgraderat den _rejält_? Spelar nu faktiskt hellre stereoskopisk 3D med projektor i 720p, blir rikti... 22/03 Ni får fortsätta köpa o driva på utvecklingen. Jag har testat och känner jag vill vänta tills som någon säger FOV är runt 200 och upplösningen är över 5K eller mer. När nu datorerna kan hantera det bra och utan att vara svnidyrt. Vid den nivån tror jag... 22/03 Måste varit ett måndags ex. jag har inga problem, visst måste också köra varje setupen men det för att jag flyttar på lite saker fram och tillbaka då vi ska köra VR då vi utnyttjar så stor yta man kan direkt. Det enda negativa jag tycker är just att det... 22/03 Ja, det ser ruskigt lovande ut! Vi skrev om det (/nyhet/279212-boneworks-och-knuckles-vr-spelande-med-kul-fysiktwist) för ett tag sen, men skadar inte med en påminnelse - tack! 22/03 kan ju tipsa om boneworks, verkar bli ett helt galet bra vr spel! 22/03
Skicka en rättelse