Förklarar varför det gick som det gick.

Visserligen var det en rejäl trofé Epic ryckte åt sig när de skaffade sig ett års ensamrätt på att sälja pc-versionen av Metro Exodus, trots att spelet sedan länge fanns att förboka på bland annat Steam. Det ledde till en hel del ilskna reaktioner.

När ilskan och reaktionerna togs upp under ett samtal på GDC-mässan i går sa Steve Allisom, ansvarig på Epic Games Store, att man inte är sugna på att göra det här igen, skriver PC Gamer.

We don't want to do that ever again.

Svaret utvecklas med en förklaring av varför det blev som det blev.

We had been talking to those guys for a number of months and they made some decisions on their end—this is not a throw under the bus thing, it's just the timing of where that came together and what was important to their business—we decided to do it together, we both knew there was the potential for the thing that happened in terms of communication. I think it felt way worse and was bigger than we thought, and in real-time, we spent time talking ... 'we will never do this again in this way.'

And I think we're not in a situation now where that could ever happen, because now we're live and we have a view out in time, and we can work with everybody ... We have a case study where it says 'maybe we should make our decisions earlier,' and we will.

Man lär av detta för framtiden, alltså. Men det verkar å andra sidan inte innebära att man tänker sluta kapa åt sig exklusiviteter: den senaste tiden har flera sådana affärer rört upp känslor, exempelvis The Outer Worlds och Phoenix Point.

Du måste vara en av väldigt få personer som tyckte det var bra vid launch, eller så har du bara ett väldigt dåligt minne.. 24/03 Det är din uppfattning, och den adresserar inget av det jag skrev och är helt off-topic. Men du får givetvis tycka vad du vill utifrån den okunskap du besitter. Vill du diskutera vikten av korrekt, lämplig prissättning som jag lyfte så kan vi göra det.... 24/03 @ulrik.borg: Det enda som stämde med spelet var ju att det var ett genererat universum. Samt att man kunde flyga rymdskepp typ, hahahahhaa. Resten av alla features blev ju inpatchade under 12 månaders tid eller så... 24/03 Lögn, även Tim Sweeny själv erkänner att det inte är hållbart med 12% https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1091025939109199879?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1091025939109199879&ref_url=https%3A%2F%2Fs9e.github.io%2Fiframe%2F2... 24/03 Ber om ursäkt för ännu ett OT-inlägg. :-) Japp, helt "tomt" rum, gott om plats (well, ok precis tillräckligt, men jag föredrar "sitta ner-vr" som Elite Dangerous ändå). Tycker bara "hjälmen" är j-kligt primitiv, obekväm, besvärlig jämfört med designen... 24/03 Var länge sen jag såg Godwins lag komma så fort i en tråd. ^^ Där håller vi inte riktigt med varandra - när de bygger en crowdfundingkampanj är det för att få gräsrotsfinansiering, de vädjar alltså till dem som är längst ner i näringskedjan = konsumente... 24/03 Ojj inte många jag hör säga det... Har du plats för ordentlig roomscale? 24/03 Har du statistik på det? både 50% och "majoriteten"? ;-) Först och främst framgick det tydligt inför release vad som fanns och inte fanns med. Om man kände sig lurad så var det för att man envist bestämt sig för att lura sig själv så man skulle kunna... 24/03 Jag är långt ifrån PARANOID. Kinas inblandning är inte något som berör mig mer än Epic och utgivarna. Tencents inblandning är bara grädde på moset varför vi som kunder borde protestera mot Epics metoder. Det är väl en rätt halv-ok metafor. Lobbying är... 24/03 Spelindustrin är inte en demokrati, spelföretag är inte folkets utvalda. Exklusivitetsdeals är inte lobbying, det är företagsdeals med skrivna kontrakt och en vinst för de som skriver på detta deal. Kan du sluta överdriva det här, bara för att du inte... 23/03
Skicka en rättelse