Retro-estetik återskapad med modern teknik och aggressivt gameplay.

Prodeus är namnet på en Doom-liknande shooter till PC som använder sig av moderna renderingstekniker för att ge nytt liv till retrodoftande texturer och sprites. Det utvecklas i dagsläget av endast två personer, och nu har man vänt sig till Kickstarter för att anlita fler till teamet. Där vill man skrapa ihop $52,500 (motsvarande 490,000 kronor), och man har redan fått in $24,000, med 25 dagar kvar på kampanjen.

Man utlovar goda möjligheter att skräddarsy grafiken och kommer även tillhandahålla verktyg för att enkelt skapa och dela egna banor. Gameplayet är definitivt i linje med Doom och dylikt, med fokus på aggressivitet snarare än att taktiskt gömma sig bakom dörrkarmar (eller i buskar Jocke). Man planerar att släppa Prodeus i Early Access under hösten 2019, för att sedan göra en fullfjädrad release nästa år.

Har inga problem med splatter, får gärna var mycket men det där var liksom överdrivet så att det bara blev irriterande när det blev svårt att se något tucker jag 01/04 Scrolla faktiskt genom den 8) 31/03 Ge mig ännu mer blod och ett VR-läge=) Dom får gärna lägga till så att man får någon form av berzerk-läge desto mer blod man får på sig. Och nej, jag tror inte på att man blir aggressiv IRL bara för att man spelar spel med splatter. Det får dock gärna... 31/03 Jo, det finns många inställningar, dessutom använder alla sådana här spel unitys egna "skapa-fake-pixklar inställing" som brukar vara exponerad att dra i lite hur man vill. 31/03 Spel som Dusk eller Ion Maiden tilltalar mig mer. Det är ju spel som känns som de kunde funnits på 90-talet men samtidigt har spelbarheten av ett modernt spel. Det här verkar mer bara vara den visuella stilen som först och främst är viktigt... vilket... 31/03 @Boomer: Du tror folk kollar på länkade Youtube klipp häromkring? https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/207/234/you-must-be-new-here-willy-wonka.jpg 30/03 Om ni kollar på videon så kommer ni märka att det är ett filter som går att stänga av. 30/03 Jag håller med er båda, det är lite för "mycket" och jag hoppas bara det är marketing att det är så pixligt, för gamla spel var ju inte det, bara pga upplösningen, drog man upp den (när man hade möjlighet) så var det skarpt och lätt att se. 30/03 Håller med, ser skit ut när man ”mixar” grafiken. 30/03 Jag förstår inte varför alla retro-shooters måste ha pixlig grafik? Det räcker att spelmekaniken och stilen är retro för att man ska få den där känslan. Om det ändå ska göras i modern tappning kan de väl lika gärna skippa det där pixliga eländet? Det... 30/03
Skicka en rättelse