Förra veckans vackra, karga Unreal 4 engine-demo följs nu upp med en titt på en "spelbar" variant.

Förra vecka skrev vi om techdemot “Rebirth” där svenskarna på Quixel gjorde Unreal 4 engine-magi med inscannningar av naturen på Island. Den stora frågan alla ställde sig var såklart: "Men, när kan vi faktiskt spela något som ser så bra ut?"

Nu följer Quixel upp techdemot med en demonstration där man rör sig i och interagerar med landskapen från Rebirth. I realtid. Videon ovan är enligt Quixel inspelad i 60+ FPS på mainstreamhårdvara, med ett enda 1080Ti-kort.

Vad tycker ni?

Såg det här klippet för några år sedan: https://youtu.be/1CeRcJHdJbo Redan då tyckte jag det var coolt att dom gav möjlighet till mindre team att göra spel med textur nivå lik uncharted :) 02/04 Jag vet väldigt bra hur allt det där fungerar, har sysslat hela min karriär med sånt. Vi kan definitivt göra mer med mer hårdvara, men oftast är vi begränsade med hur mycket vi faktiskt hinner med, vi gör lite billigare assets som har samma tekniska kos... 01/04 Wow! 01/04 https://www.youtube.com/watch?v=PcYA-H3qpTI Det beror även på vad det är för slag spel och i vilka inställningar man kör i. Ta tex The Order 1886. Att bara köra spelet i 60fps och 1440p blir ca 5x mer krävande, +lite till med fov >100. Lägg till PC ultr... 01/04 Det brukar vara budget som hindrar mer än hårdvara, studios har helt enkelt inte pengar för att återskapa objekt med en sån detalj. Men det är absolut inget nytt. The order är nu 4 år gammalt och körde på en konsol som är lite äldre än så, med en GPU... 01/04 Some people can never be pleased :) 01/04 Om du påstår att det bara var för att det var dåligt optimerat så förstår jag inte din poäng med att man kan göra vad som helst om inte FPS är ett krav. Menar du då att Crysis hade potential för att flyta på bra även med den senaste grafik? 01/04 Crysis va dock ett av spelhistorians sämst optimerade spel någonsin, när det släpptes så fanns det knappt en enda dator som kunde köra det i +30fps. Vem som helst kan göra nånting snyggt om FPS/MS inte är ett krav. Även med dagens specs dippar det under... 01/04 Alla spelkort är mainstreamhårdvara. Det han menar är att det inte körs på exempelvis ett Nvidia Quadro-kort eller någon annan typ av 3d-workstation. 01/04 Varken grafiken eller fysiken gav intrycket av fotorealism. 01/04
Skicka en rättelse