Med "full motion control" menar de nog känslan av att vara full.

Att röra sig i virtual reality är fortfarande ett svårlöst dilemma. Teleportering, smalnade FOV eller stora rullband är exempel vi sett senaste åren men tillbehörsföretaget 3DRudder tror sig ha kommit på den perfekta lösningen, som nu släpps till Playstation VR. Tekniken är lätt att förstå, det är en balansplatta du har under fötterna och genom att tilta den i olika riktningar styr du karaktären i spelet.

Företaget skriver saker som "full freedom of movement", "handsfree for action" och "run the game" men utan att riktigt addressera att det största problemet är just dissonansen mellan synintrycket och balanssinnet. Värt att notera är ju dock att känsligheten för sådant är väldigt olika, vissa klarar det galant medan andra snabbt får leta ett upphävningskärl.

Tillbehören ska ha stöd för över 30 spel vid lanseringen nu i april. Det återstår att se om någon svensk återförsäljare tar in produkten som sedan tidigare funnits till pc.

Skicka en rättelse