Bethesdas PR-avdelning har saker kvar att lära.

Bethesda har lyckats få igång snacket om Fallut 76 igen, detta med (ännu) ett PR-mässigt klavertramp.

Inom kort kommer spelare kunna köpa Repair Kits, ett verktyg som reparerar slitna vapen. Grejen är den att dessa kan ge spelare en fördel när de slåss mot andra spelare, och då de i praktiken kan köpas för riktiga pengar (man köper dem med ingame-valutan Atoms, som i sin tur kan köpas för riktiga pengar) kan det ses som en sorts pay-to-win-möjlighet. Och Bethesdas Peter Hines lovade upprepade gånger innan spelet släpptes att enbart kosmetiska saker skulle säljas för riktiga pengar.

Icke helt överraskande är spelare upprörda. I en Reddit-tråd vädras irritaion över Bethesdas beslut, där flera inte vänder sig mot Repair Kits i sig, utan snarare att det här gläntar på dörren för att sälja fler saker med mer eller mindre direkt påverkan på gameplay.

Några av reaktionerna:

Card Card Card

Repair Kits släpps i två versioner: en Basic som kan användas en gång för att återställa utrustningens skick till 100 procent, och en Improved som lyfter skicket till 150 procent. Improved är ett rare item som fås genom att spöa svåra bossar, skriver Bethesda.

Det finns anledning att tro att sista ordet inte är sagt i Repair Kit gate.

Fast så fungerar det i princip redan, med en adventure- och en survival-server. Ytterligare uppdelningar blir nog som sagt väldigt konstigt i ett spel som Fo76. Jag ser det inte som en rimlig lösning i detta fallet, det är som sagt en helt annan diskuss... 10/04 Nej, inte dela upp spelarna på servern: dela upp spelarna mellan serverna. Alltså, alla som vill spela PvE kommer på PvE-servern. Alla som vill spela PvP loggar in på PvP-servern osv osv. Då kan man ha max X antal spelare per server och alla på den serv... 10/04 Antar att det är persistance servrar du snackar om som dom kör med på Division, Anthem och Destiny. Det är mycket som inte skulle fungera då, hur skulle dom ha gjort om någon lägger en nuke? Händer det på alla servrarna då? Om dom skulle göra servrarna... 10/04 Och då kommer vi tillbaks till samma fråga igen som inte fick ett svar: hur ska du dela upp spelarna på servern? Osynliga väggar? Ska det vara tre olika zoner beroende på om man handlar saker för pengar eller inte? Ser inte hur det löser problemet. Sen... 10/04 Men du sa att om man delar upp så blir det för tunt pga 20 spelare per server. Min poäng var då; slå ihop server och i samma veva dela upp - då kommer det bli 20-25 spelare per server, med den nya uppdelningen. 10/04 Nej, de vill inte ha fler än ~25 spelare per server. Tror inte att det kommer ändra sig. 10/04 @robbis: Ja hatar gör jag inte. Men man måste väl få ha en åsikt om man tycker något känns fel? Och javisst är det upp till skaparna att göra vad dom vill, det är ju trots allt deras produkt. Tycker dock spelskaparna bör vara uppmärksamma på hur och när... 10/04 Men slå samman serverna då... Och ja, jag har inte spelat spelet. Det är därför jag är nyfiken och frågar. 10/04 En lösning på det du skrev: Något jag inte sett någon utvecklare göra ännu, som sagt. Det kommer bli en alldeles för stor uppdelning i ett spel med redan ganska liten population. Som sagt, ska man dela upp de pyttesmå servrarna ännu mer så kommer spelet... 10/04 Jag är inte helt med på vad du frågar efter. Man väljer alltså vilken speltyp man vill spela innan man loggar in och kommer då på rätt server där alla spelar med samma regler. Eller så ser man inte de andra spelarna som har andra regler, lite som ESO... 10/04
Skicka en rättelse