Blir Respawns jedi-action räddningen för EA:s Star Wars-satsning?

Efter månader av spekulationer, här har vi äntligen första Star Wars Jedi: Fallen Order-trailern.

EA har sannerligen kämpat i motvind med Star Wars-spelen. Först Battlefront som inte nådde hela vägen, sedan Battlefront II som nådde nivåer i loot-låde-träsket vi inte trodde var möjligt, och sedan Amy Hennig och Viscerals Ragtag som... inte nådde någonstans någonsin.

Cal Kestis är padawan och en av de sista överlevande i jediordern

Ikväll visades alltså Jedi: Fallen Order äntligen upp. Spelet från Respawn blir garanterat fritt från loot-lådor och mikrotransaktioner, men ska i gengäld bli en våt jedi-dröm för solospelaren. Vince Zampella understryker att det är ett: "Storyspel. Ingen multiplayer." Det här handlar om att vi ska uppfylla våra pojk- och flickdrömmar om att äntligen bli en jediriddare.

Trailern är definitivt ingen gameplay-trailer, men Respawn lovar att allting vi ser är fångat med gameplay-assets. Du spelar som Cal Kestis, som är en av de sista överlevande i jediordern, en padawan på flykt från imperiet som börjat lägga galaxen för sina fötter. I berättelsens inledning verkar Cal som bärgare på den nya Star Wars-planeten Braka. Tillsammans med droiden BD-1 kommer han utforska flera nya planeter, och träffa nya Star Wars-ansikten.

Star Wars Jedi: Fallen Order is an action-adventure game set after Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith. Develop your Force abilities, hone your lightsaber techniques, and explore the ancient mysteries of a long-lost civilization – all while staying one step ahead of the Empire and its deadly Inquisitors.

Vi får ännu inte se röken av gameplay, men närstrider ska vara en tung del av spelet.

Cal har en mentor, men deras relation blir inte din typiska Luke/Yoda-relation. Snarare kommer Cal slå sig ihop med ett gäng överlevande jediriddare som flyr genom galaxen från imperiet i allmänhet, och purgetroopers i synnerhet – en slags utveckling av stormtroopers.

Cal kommer "växa och utvecklas" spelet igenom, både med Kraften och ljussabeln. Respawn understryker att spelet handlar främst om närstrider, men exakt hur dessa kommer te sig får vi se när EA och teamet släpper en gameplay-trailer från Fallen Order. Det ska, hävdar Respawn, vara lätt att hoppa in i, men också ha "mycket djup". Striderna vill "få oss att tänka".

Star Wars Jedi: Fallen Order släpps 15 november till pc, Playstation 4 och Xbox One.

En mystisk ljussabel Respawn inte tänker tala om innan releasen i november.

Jag tycker nästan att det är bra att inte visa gameplay för tidigt. Det enda det gör är att utvecklarna blir låsta till det de visat och att de inte kan ändra till något de tror är bättre, för annars kommer en hord av gnällspikar och gnäller över att... igår 14:59 Kul att folk gnäller på att trailern inte säger nått.... Den förklarar ju vem huvudpersonen är, vilken tid han lever i och vad han måste försöka överleva. för en första trailer säger det ganska mycket. Men gameplay vill jag gärna se, men de kan gärna... igår 09:00 Den var helt ok! Önskar att spelet bjuder på mer än bara jakt igenom olika miljöer för att sedan övergå till de Force Unleashed. Sedan vore det fint om de använder äventyrselementet ordentligt så man kan dra i sig java-juice i någon kantina. Bygga sin... 16/04 Gillar trailern. Hoppas på lika fin gameplay-video. På tiden att det kommer ut ett riktigt bra Star Wars-spel. Minns Knights of the Old Republic, kanske det bästa spel jag någonsin spelat. Och det kom ändå under första xbox-tiden, haha. Mäktigt vore ifa... 16/04 Det är iofs så marknadsföring av produkter (särskilt inom spelindustrin) alltid fungerar (antagligen för att det fungerar väldigt bra), så då är det nog inte så mycket just denna trailern du har att klaga på :) 16/04 De kan förstås inte fläska på med allt redan nu. Då lär det vara bortglömt efter sommaren och då har de inget material att bygga upp förväntningarna ytterligare om de inte vill börja avslöja stora bitar av handlingen. Vi har ju sett från filmbranschen... 16/04 Fast detta är ju inte tidigt utan snarare i slutskedet. Spelet lär ha haft utvecklingstid på 2+ år. Man fick reda på att det ens existerade mindre än ett år innan det är planerat att släppas. Spelet har lämnat konceptstadiet sedan länge och vill nu visa... 16/04 Det är i princip vad du får tidigt i biltillverkarnas marknadsföringsplanering. Du har kanske sett på motorvägen ibland att det kommer biltrailers med sproilans nya bilar men de är täckta med dukar för att skymma vad det är för modell och dölja karossen... 16/04 Jag tror vi får enas om att vi ser på trailern med olika synsätt och resonemang. :) 16/04 De (och alla andra biltillverkare) släpper väl konceptbilder hela tiden, som aldrig visar hela bilden? Trailern visar omständigheterna och story:n för spelet, att du sen vill ha mer gör inte trailern intetsägande. PR-maskinen för storspelen sätter i pri... 16/04
Skicka en rättelse