Speldesiginern reagerar på nyheterna om Respawns rena singleplayer-spel.

När EA för sex år sedan fick licensen att göra Star Wars-spel sattes flera bollar i rullning. Dice fick i uppdrag att återuppliva den omtyckta Battlefront-serien, Respawn började knåpa på det numera avtäckta Jedi: Fallen Order och Amy Hennig lämnade Naughty Dog för Visceral Games. Deras Star Wars-titel hade projektnamnet "ragtag", en direkt koppling till vilken typ av spel Hennig hade planer för. Hon ville ta ett kliv ifrån konflikten mellan jedis och sith och istället fokusera på en brokig skara äventyrare.

Som vi alla vet lades projektet ner för två år sedan. Det snackades om att deras singleplayer-fokus inte passade EA:s affärsmodell, något Hennig försökte tona ner i efterföljande intervjuer samtidigt som hon hyllade Sony för att satsa på den typen av upplevelser. I samband med att Jedi: Fallen Order utannonserades, under parollen "bara singleplayer, inga lootlådor och ingen multiplayer" fick Eurogamer tag i Hennig som utbrast "märkligt!" som första reaktion.

Hon utvecklar dock sitt resonerande kring att EA tycks ha gjort en kovändning med att spelindustrin förändras så otroligt snabbt.

Over the course of my time at EA, we were back and forth on what the overall publishing corporation wanted. Everybody's trying to figure out what the right path is. I also think Respawn's game has the benefit of being largely developed before they were acquired. It is a protected entity, and Vince [Zampella] makes very sure - because he's part of the executive team at EA, he can protect the interests of Respawn.

Vidare berättar hon lite mer om hur hennes Star Wars-spel skulle ha varit. Med sin bakgrund hos Naughty Dog är det inte så konstigt att hon säger att det skulle "se och kännas som Uncharted" men med några fundamentala skillnader. Hon ville framförallt kunna växla mellan perspektiv, inte bara mellan gruppen spelet handlade om men även skurkarna, något hon tycker är essentiellt för Star Wars. Att flera personer arbetar parallellt mot samma mål.

– We would always point to the Death Star escape as the prime example of that, säger Hennig.

Nu blev det inget Star Wars-spel för Naughty Dog-veteranen som istället startade en egen liten studio som tycks fokusera på virtual reality.

Lustigt ändå att den sista delen av Uncharted, som gjordes efter att hon "lämnat", är tveklöst min favorit i serien. Hennes idéer där hade aldrig gjort att jag tyckt lika mycket om den. 17/04 Dvs. 50 % klättring och 50 % panga ner horder av skurkar? 16/04 Jo. Det kan man nog lungt säga. Hon blev mer eller mindre utslängd från ND. Typ utburen från kontoret när hon vägrade gå. Starka viljor som krockade. Sony tystade ner det rejält. Sen skylldes allt på EA när hon lämnade dom, men hon hade stora problem... 16/04 @Rorschach: Snarare besviken. 16/04 Hon låter mest kränkt? 16/04 Så kan det förstås vara, men jag har svårt att se att det inte kommer att sälja bra ändå. Mycket hänger väl dock på hur marknadsföringen för spelet kommer att se ut och hur mycket vi får reda på kring spelet innan släpp. Det kan också vara så pass illa... 16/04 @trickeh2k: Jag tror helt klart att EA vill lappa ihop sitt anseende igen efter att det varit ganska tungt för dem med kontroversiella lanseringar. Men frågan är om de vågar gå så långt att de släpper ett tunt grundspel och fläska på med DLC. Förhoppnin... 16/04 @trickeh2k: Som Hennig själv sa, mycket har hänt i spelbranschen senaste två åren. Risken är väl dock nu att folk inte köper ett singleplayerspel från EA just på grund av allt strul i multiplayerspelen. 16/04 😭 16/04 Well, så märkligt kanske det inte är ändå. När ragtag lades ned så var väl inte SW BF2 ens lanserat? Det var ju innan lootlådeskandalen briserade inom spelvärlden och det är inte helt orimligt att EA ville ha så många spel som möjligt som kunde efterlik... 16/04
Skicka en rättelse