Sonys systemarkitekt Mark Cerny bekräftar detaljer kring nästa spelmaskin – som inte släpps i år.

Många av de rykten som cirkulerat kring nästa Playstation senaste veckan bekräftades idag av systemarkitekten själv, Sonys Mark Cerny, i en intervju med Wired. Det bekräftas bland annat att konsolen blir bakåtkompatibel, att hårdvaran från AMD kommer att stödja ray tracing och att man med hjälp av bland annat en supersnabb SSD ska kunna minska laddningstider rejält.

För att demonstrera devkitets prestanda kör man fast travel i Spider-Man, någon som på Playstation 4 Pro tar cirka 15 sekunder. På hårdvaran som ligger till grund för Playstation 5 tar det 0,8 sekunder. Och det ska vara en "an early low-speed version".

Cerny bekräftar också att det dröjer till nästa år innan konsolen blir färdig men att utvalda studios redan arbetat med den en tid och att produktionen av devkits stadigt ökar.

Att ljud och ljus är vitt skilda saker spelar ingen roll om beräkningarna som görs är snarlika. Då kan samma teknik användas för att göra dessa beräkningar. Vid en snabb googling så är bland det första jag ser mjukvara som använder Nvidias ray tracing-t... 21/04 Men jösses. Är du immun mot fakta? Inte ens Microsoft som hävdar det hela utan helt andra källor som, typ Digital Foundry, som har gjort både pixelberäkningar på källfiler och inzomningar för att leta efter artefakter från uppskalning eller checkerboard... 21/04 @Margy: Det är fortfarande inte samma teknik. Ljud och ljus är två skiljt olika saker. Både i det verkliga livet och vid kodning av spel. Ray tracing (som det låter på namnet) är hur man ritar upp ljusstrålar och därigenom simulerar saker så som reflekt... 20/04 Jag läste lite snabbt och det kanske inte stämmer men: en hybrid snabbar upp systemet eftersom att filer som används ofta läggs där, jag kanske har fel men jag tycker fortfarande inte att det verkar som att en sshd skulle fungera så bra i sammanhanget.... 20/04 Ska man börja simulera hur ljud rör sig och påverkas i en 3D-värld så blir det mycket av samma typ av beräkningar som för ray-tracing. Ett dedikerat chip skulle mycket väl kunna hjälpa till med både ray-tracing och ljud. 20/04 Du har fel på åtminstånde ett ställe, och det är angående Xbox one x. Den kör flertalet stora titlar i native 4k (30/60)och ingen "uppskalad" 1080p. Bland annat Forza 7. Och vad då uppskalad? Hört talas om "dynamic resolution", som används flitigt på... 20/04 Sett till historiskt samt hur denna konsol måste hålla ett visst pris samt kommer att innehålla max generationen efter dennas iGPU så finns det ingen chans i hela världen att den kommer att klara av något inte ens två RTX 2080Ti klarar av i dagsläget.... 20/04 När det handlar om beräkningskraft går det alldeles utmärkt att jämföra. 14 Tflops är 14 Tflops. När man säger att man inte kan jämföra hårdvara mellan PC och konsoller är det just hårdvaran och vad de får ut av den. Får de ut 14 Tflops av den hårdvara... 20/04 Nja. Grejen är ju den att det den motorn gör går inte direkt att överföra till vilken annan motor som helst och få den att kunna rendera i speciellt bra FPS.. I alla Bethesdaspel har du hundratals interaktiva objekt överallt, alla dörrar till skåp kan... 19/04 Hybrider finns ju redan, men det blir alltid snabbare med en ren ssd. Idag så är antal writes på en ssd inte längre ett problem på det sättet, en hdd kommer pajja innan en ssd får slut på writes. 19/04
Skicka en rättelse