Påfallande ofta kommer rapporter om orimligt långa arbetstider och tuffa arbetsförhållanden i spelbranschen. På senare år har det rapporteras om "crunch" hos såväl Bioware som Rockstar. I ett reportage från Polygon och insidan av Epic Games, kända för fenomenet Fortnite, vittnar anonyma anställda om ett tufft arbetsklimat. Ja, rentav "brutalt" enligt utvecklare.
Everything has to be done immediately. We’re not allowed to spend time on anything. If something breaks — a weapon, say — then we can’t just turn it off and fix it with the next patch. It has to be fixed immediately, and all the while, we’re still working on next week’s patch. It’s brutal.
Crunch brukar handla om särskilt hårda perioder då en viktig deadline måste hållas, men i Fortnite-fallet beskrivs det som "crunch utan slut" och om 70 timmar långa arbetsveckor, ibland över 100 timmar. Allt för att ledningen vill hålla hårt i populariteten hos Fortnite.
Intervjuerna har gjorts med dussintalet anställda, som använder ord som "pressande" och "hotfull" om arbetsmiljön. Anställda ska ha vägrat jobba helg – och avskedats. En talesperson för Epic Games målar upp en annan bild än de anställda. 100-timmarsveckor är "oerhört sällsynta".
People are working very hard on Fortnite and other Epic efforts. Extreme situations such as 100-hour work weeks are incredibly rare, and in those instances, we seek to immediately remedy them to avoid recurrence.
Samtalen har skett med nuvarande anställda, avhoppare, frilansare, QA-folk och kundservice. Hela artikeln är värd din tid, och är alltså inte den första (och lär inte vara den sista) av sin sort.