"En väldigt tydlig vision."

Efter Viscerals stjärnfall och Battlefront-debaclet är EA:s Star Wars-satsning i desperat behov av goda nyheter. Är Respawns Star Wars Jedi: Fallen Order spelet som ska väna trenden? Vem vet! Trailern visade noll gameplay men beslutet att skrota både mikrotransaktioner och lootlådor visar åtminstone på gott gry. Legendaren Chris Avellone antyder också att spelet är på rätt väg.

Avellone borde veta vad han talar om med ett spel-cv som sträcker sig från superklassiker som Planescape: Torment och Fallout: New Vegas till kommande Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 och Dying Light 2. Han har också haft ett finger med i Jedi: Fallen Order-spelet.

Exakt hur insyltad han varit är lite oklart, men enligt Avellones Linkedin arbetade han i närmare ett år med "story work, story/character reviews, cinematic scripts". I en intervju med Wccftech berör han sin insats vagt (munkavle på, förstås) men hyllar både Respawn och Lucasfilm. Han berättar att det känts "väldigt bra att jobba med Respawn" och lyfter fram project director Stig Asmussen (känd från God of War III). Avellone hade aldrig jobbat med honom, men...

...he has a really solid vision and even better, he’s able to communicate it. So he set a really good path for the project. And then also, I was familiar with their lead narrative designer on Fallen Order, Aaron Contreras. He was also one of the key developers on Mafia 3. And I always wanted a chance to work with them. So this was a chance to do that. And working with both of those guys was absolutely great.

Han tillägger också att Lucasfilm hade "bra feedback", men också "bra skäl" till varför de ville röra om i grytan. Star Wars Jedi: Fallen Order släpps 15 november, och även om det såklart återstår frågetecken tycks harmonin bakom åtminstone båda för ett glatt utropstecken.

Skicka en rättelse