Forbes verkar inte imponerade av mastodontspelet.

Är Chris Roberts kapabel att göra ett färdigt spel av Star Citizen? Frågan slängs upp i luften när Forbes i en artikel som sneglar på spelen, finansieringen och upphovsmannen.

Artikeln har en genomgående ganska kritisk ton och antyder att Chris Roberts själv ansvarar för att projektet tagit så enormt lång tid – sju års utveckling. Roberts uppges detaljstyra varje aspekt av utecklingen, och hans ledarskap beskrivs som "vanskötsel av galaktiska proportioner".

This is not fraud—Roberts really is working on a game—but it is incompetence and mismanagement on a galactic scale. The heedless waste is fueled by easy money raised through crowdfunding, a Wild West territory nearly free of regulators and rules. Creatives are in charge here, not profit-driven bean counters or deadline-enforcing suits. Federal bureaucrats and state lawyers have intervened only in a few egregious situations where there was little effort to make good and a lot of the money was pocketed by the promoters.

Utvecklaren CIG uppges slösa pengar på ett sätt som för tankarna till vilda västern. Och eftersom nya pengar strömmar in, bland annat genom försäljningen av fler skepp, kan detta fortgå. Forbes har talat med ett 20-tal tidigare medarbetare, och de menar att Roberts är en "mikromanager" och dålig på att ta hand om resurserna, och arbetsmiljön kallas kaotisk.

Totalt ska CIG ha dragit in 288 miljoner dollar (cirka 2,76 miljarder kronor) till spelen, varav 224,8 miljoner dollar på crowdfunding av olika slag (som spel- och skeppsförsäljning). När Gamasutra gick igenom ekonomin för 2012-2017 kom man fram till att CIG använt 90 procent av intäkterna och att man gått minus med flera miljoner varje år de senaste fyra åren. Förra året ska man ha haft en personalkostnad på 30 miljoner dollar. Artikeln kopplar de stora utgifterna till försäljningen av farkoster, vissa av dem rejält dyra, som ett sätt att finansiera projektet. Ändå är spelen långitfrån nära release. En beta av Squadron 42 är planerad till nästa vår, men för Star Citizen finns ingen offentlig releaseplan.

Någon veckan innan artikeln publicerades släppte CIG alphaversion 3.5 av Star Citizen, och för närvarande kan spelet testas gratis (fram till 8 maj). Utvecklingen har tagit ett par stadiga kliv framåt det senaste året, bland annat bättre prestanda och nya planeter att besöka. Vi lär få anledning att återkomma till både Chris Roberts och resultatet av hans storslagna planer för det ultimata rymdspelet.

p 19/05 @rmpyro: Jadu... Vi lär få se, båda två om vi lever så länge. :-) Under tiden är det som sagt en underhållande såpa och jag noterar återigen att det är cherry picking i vad Beliebers kommenterar. Helt ok, men faktum kvarstår: Förtroendet sjunker stadigt... 18/05 Få se om dom har tillgång till dom bästa advokaterna också. The Elitist, gjorde samma tabbe för några år sedan och det fick dom sota för. Andra ägaren på CIG är advokat. Det är många som följer utvecklingen på spelet varje vecka, om det skrivs något som... 18/05 @rmpyro: Jag vet inte hur väl du känner till Forbes, men enkelt förklarat kan man säga att de har två delar. En med mer åsikter och tyckande från de som skriver artiklarna, och en del med några av världens bästa och mest seriösa ekonomi-journalister.... 18/05 @ulrik.borg: Det är bara att följa Roadmapen (https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/2-Squadron-42). Om allt går som planerat så får vi nog se mer utav Squadron 42 i slutet av året på citizencon eller på anniversary streamen. Det är många mer... 18/05 Säger vad jag sagt tidigare: Anser det är ett episkt misstag att inte satsa mer på att få ut Sq42 dels för att visa att de kan leverera (vilket i sig genererar mer pengar), dels för att säkerställa en pung pengar till via försäljning av vad som kunde... 17/05 https://www.youtube.com/watch?v=uZ1qIYBITtQ Denna videon passar nog bra här. 17/05 Jag vill inte framstå som en fanboy, vilket jag inte är, men jag undrar om de som gnäller överhuvudtaget tänker på: De bygger inte 1, utan 2 (!), olika typer av AAA spel samtidigt. (Ett gigantiskt nytänkande MMO och ett episkt storydriven singelspel med... 13/05 Enligt usgamer.net så delade wow och warcraft 3 mycket av arbetet och samma personer var inblandade i båda spelen. Därför är det många som menar att wow påbörjades redan 1998 eftersom spelet aldrig skulle kunna göras utan dessa delar. 12/05 Stor skillnad på de två dock.. Peter är ju en legend i spelkretsar, Chris är långt ifrån det.. Peter må vara bra på att haussa upp sina spel (ett par ggr kanske lite väl bra/entusiastiskt...), men han har iaf skapat ett helt gäng klassiker, och även ska... 10/05
Skicka en rättelse