I en intervju med gamesindustry har Frostpunk-skaparna 11 bit Studios marknadsföringsschef Patryk Grzeszczuk berättat om hur studion vill expandera det universum man skapat samt hur mycket jobb man lagt ned på att få Frostpunk att fungera bra på konsoler. Det första spelet har nått stora framgångar, och när man har diskuterat varumärkets framtid internt handlar det inte om direkta uppföljare. Det DLC man redan släppt och planerar att släppa har fyllt i mycket av storyn i världen, och denna berättarmässiga grund gör att en framtida RPG-spinoff kan bli verklighet.

Med detta kommer dock mer konsolcentrerade strategier, snarare än fokus på PC.

Vår strategi som studio just nu är att främst sikta på konsolplattformarna, eftersom vi fram tills nu varit ett PC-orienterat företag. Men för vårt nästa projekt tänker vi på konsoler först. Vi designar redan med handkontroller i åtanke, vi designar för den upplevelsen.

Det han syftar på är det arbete man lagt ned på att porta Frostpunk till konsoler, och man är stolta över att man med en handkontroll kan komma åt alla menyer som fanns i PC-versionen med max två knapptryck.

Frostpunk ska släppas till Playstation 4 och Xbox One senare i år.