Tim Willits känner sig inte färdig med Rage.

Rage släpptes 2011, och Rage 2 (recension) släpptes i förrgår. Något säger oss att vi inte ska behöva vänta i åtta år på Rage 3. Eller rättare sagt, det är Id-chefen Tim Willits som säger det.

I hope so. Yes, is the answer to that question. We’ve always loved this franchise because it’s such a fun setting. We can do what we want.

Det berättar Willits för Hollywood Reporter, där han också talar om "tunga Mad Max-influenser". Han tillägger att det är ett "galet, roligt, spännande IP" och att han hoppas kunna göra Rage 3 "så snart som möjligt". Nu är det dock Rage 2 som gäller, och även om originalet inte fick svindlade betyg har snittet för tvåan parkerat betydligt lägre. Å andra sidan: snittbetyg är inte allt.

Å ena sidan: spelarna på Steam är kluvna. Bara 60 procent av drygt 2 400 är positiva. I och för sig finns det förbättringspotential. Rage 2 hyllas för sin action, men den öppna världen är inte lika populär. Om du fick drömma om ett Rage 3, vad skulle du i så fall vilja att det satsades extra på?

Det verkar som bilar och att köra dem inte passar de flestas önskemål. Galna vapen och dito individer är huvudgrejen. Men ska det vara Mad Max stil måste det göras vettiga, galna, varierade biluppdrag. Action där bilarna verkligen går att variera och... 17/05 Skulle vilja se en hybrid av korridor shooter och open world, dvs en korridor shooter som inte är 1 rail path utan med många valmöjligheter hela tiden, bästa av två världar. Gärna slumpmässiga scriptade events som är såpass många att det aldrig känns... 17/05 Ska lira tvåan i helgen men måste säga att jag faktiskt tyckte om ettan men hade, som flera andra säger, föredragit en korridor shooter. 17/05 Hoppas de tar en tar en tripp tillbaks mer mot Rage 1 visuellt isf. Ettan hade mycket mer karaktar an vad jag sett fran tvan. Visst mer variation i klimat och storre varld i tvan men ser sa fruktansvart generiskt ut. Kollar man pa screens kan skulle det... 17/05 Tredje gången gilt 16/05 Mest rolig shooter på väldigt länge. 16/05 Tim Willits är ute och cyklar... Det räckte med inget. 16/05 Gör ett tungt SP Quake med en solid MP del istället tack! Har ett starkt behov att fragga Stroggs. 16/05 @73mpl4R: Problemet med open-world är att man då "måste" fylla världarna med en "to-do"-lista. Det fungerade för far cry då man balanserat ut gameplay och story. Har nu läst flertalet recensioner och de som alla skriver gemensamt är just att gameplay... 16/05 @magma: Om Rage ska fortsätta vara köra i "Mad Max-anda", så tycker jag personligen definitivt att Open World funkar bättre. Nu har jag inte spelat Rage 2 än, men problemet med Rage var snarare att det kändes som en korridorshooter, eller en fin fasad... 16/05
Skicka en rättelse