Notch skrev första bladet i ett stycke svensk spelhistoria.

I dag firar Norge 17 maj, men även vi på östra sidan gränsen har anledning att fira. Det är i dag nämligen exakt tio år sedan en viss Notch släppte den första publika versionen av Minecraft i TIGsource-forumet.

Så här presenterade han den:

It's an alpha version, so there might be crashes. You can read some background and insight on my blog available from the game page.

The main inspiration for this game is Infiniminer, but it's going to move in a more Dwarf Fortress way, gameplay wise.

FZ besökte ett nyöppnat, småskaligt Mojang i slutet av 2010.

Minecraft började uppmärksammas på bred front sommaren 2010. I december det året besökte Calle deras nyöppnade kontor och bjöd på mazariner. Då hade man sålt 750 000 ex av spelet, och Marcus "Notch" Persson förklarade att han sparat en del pengar så att han skulle kunna leva bekvämt.

Minecraft är ju en jättesuccé och även om vi drog bort mängder med svensk skatt skulle det ändå vara tillräckligt med pengar kvar för att du skulle kunna leva gott på räntan resten av livet. Var det någonsin ett alternativ.

- Nej, för då skulle jag göra precis samma sak som innan – programmera spel ensam. Jag är ju fortfarande hyfsat ung så det är roligt att ta chansen att starta ett företag och jobba med ett gäng begåvade människor och göra roliga spel. Jag har också sparat en bra del så jag kommer att ha det bekvämt ändå.

Knappt fyra år senare sålde Persson och de andra ägarna Minecraft och Mojang till Microsoft för 2,5 miljarder dollar, varav Persson fick ungefär 1,77 miljarder. I dagsläget har spelet släppts till ungefär alla tänkbara plattformar och sålt över 176 miljoner exemplar. Vilket gör det till tidernas största spel, enligt denna sammanställning.

Så tack och grattis, Notch och Mojang!

Skicka en rättelse