För andra månaden i rad.

Apex Legends gjorde en raketstart när det släpptes i början av februari. Ett battle royale-spel från skickliga Respawn lockade 50 miljoner att testa free to play-spelet den första månaden, och det drog in aktningsvärda 92 miljoner dollar samma period.

Den siffran har nu sjunkit markant. Enligt siffror från statistiktjänsten Superdata drog spelet "bara" in 24 miljoner dollar under april, alltså lite mer än en fjärdedel av intäkterna under debutmånaden. Det är andra månaden i rad som intäkterna minskar markant, och spelet finns inte längre med bland de tio spel som drog in mest pengar i april, varken på pc- eller konsollistan.

Även Blizzard brottas med sjunkande intäkter, enligt Superdata. Overwatch har tappat 15 procent intäkter mot samma period förra året, och Hearthstone 37 procent minus samma period.

Superdata har sammanställt listor över mest inkomstbringande spel i april på pc, konsol och mobil. Pc-listan domineras av free to play-spel. League of Legends ligger etta, följt av Dungeon Fighter Online och Fantasy Westward Journey Online II. Först på sjunde plats återfinns ett "vanligt" fullprisspel – Malmös stolthet The Division 2. Konsollistan är aningen mer traditionell, med Mortal Kombat 11 i topp, följt av Fortnite och Sekiro. The Division 2 på tionde plats.

En eller några nya kartor hade skapat mer variation i spelandet, eventuellt några nya vapen. För övrigt så äré kul att nöta under tiden man jobbar hemifrån! :D 25/05 Apex var skoj tills man lärt sig allt och bara grindade för ingenting alls. 24/05 Ja det har du nog rätt i. Tyvärr är gratis på både gott och ont. Det är praktiken omöjligt för nån att göra den här typen av spel välgjort från början och ta betalt för spelet och sen skippa microtransaktioner. Pubg lyckades med att dom var "först" 24/05 Varför kan man inte både tycka att spelet är kul och få nyheter att se fram emot? Tror man behöver se till att spel har blivit mer dynamiska och "tunnare" vid lansering. De spelen du beskrev tidigare var inte F2P t.ex. för den modellen fanns inte då.... 24/05 Men då borde man slipa på sina skills och bli bäst... Tills det då kommer nytt :) Den stora massan vill kanske ha nytt content hela tiden, dom som gillar spelet fortsätter enda. Men så klart spelarantalet blir mindre 24/05 Lite så är det väl, men samtidigt så kan man inte köpa speciellt mycket för riktiga pengar. Det finns en store med 5 random items som uppdateras dagligen. Bortsett från det så finns det inget man kan köpa genom mikrotransaktioner. Därför vore det ändå... 24/05 Tror det ligger mycket i det du säger. Har alltid varit samma för mig när det kommer till MMO. Har provat alla nya men alltid gått tillbaka till wow. Samma med BR troligtvis. Folk som började med pubg/fortnite går tillbaka till det när de testat lite. 24/05 Tror det beror på att det ena är alldeles för likt det andra. När quake och CS kom var de det enda i sitt slag. Spel som kommer ut idag i dagens läge finns det redan 100 olika varianter av. Som när ett nytt battle royal kommer, som Apex Legends t ex,... 24/05 Mycket gnäll här att det måste släppas nytt hela tiden. Det behövdes aldrig förr inspel som Quake eller cs. Vad är denna måste få ny content hela tiden, räcker det inte att finslipa det som finns? Det håller på spåra 24/05 Behöves det någon källa? Klart har spelets mikrotransaktioner hjälp till tillsammans med spelets egna pris. Var också en skämtsam kommentar i grunden. 24/05
Skicka en rättelse