Nvidia blev så kära i snyggt ljussatta strogg att de lanserar officiellt stöd.

Vi fick se en första glimt av en officiell uppgradering av ljussättningen i Quake 2 redan för några månader sedan och då var det fortfarande oklart om det vi fick se demonstrationen skulle släppas till allmänheten. Men nu är det officiellt, i början av juni får Quake 2 stöd för Nvidias strålspårning.

På den officiella sajten går Nvidia igenom vad man gjort för att få det 22 år gamla spelet att glänsa som aldrig förr, vilket bland annat innebär ny rendering för ljussättningen, nya texturer och nya effekter.

  • Improved Global Illumination rendering, with three selectable quality presets, including two-bounce GI

  • Multiplayer support

  • Time of day options that radically change the appearance of some levels

  • New weapon models & textures

  • New dynamic environments (Stroggos surface, and space)

  • Better physically based atmospheric scattering, including settings for Stroggos sky

  • Real-time reflectivity of the player and weapon model on water and glass surfaces, and player model shadows, for owners of the complete game (the original Shareware release does not include player models)

  • Improved ray tracing denoising technology

  • All 3,000+ original game textures have been updated with a mix of Q2XP mod-pack textures and our own enhancements

  • Updated effects with new sprites and particle animations

  • Dynamic lighting for items such as blinking lights, signs, switches, elevators and moving objects

  • Caustics approximation to improve water lighting effects

  • High-quality screenshot mode that makes your screenshots look even better

  • Support for the old OpenGL renderer, enabling you to switch between RTX ON and RTX OFF

  • Cylindrical projection mode for wide-angle field of view on widescreen displays

Ingen punktlista i världen kan dock säga mer en än kort trailer som visar upp ljussättningstekniken i all sin flärd.

Jag är fortfarande starkt emot att dom gör såhär med gamla spel, det ser inte bra ut, det är onödigt och ingen (ok en eller två) ville ha detta. 30/05 Alltså, det måste gå att ljussätta bara diffuse idag med. varför skulle det krävas att man har massa "PBR material" för att kasta en lampa in i ett rum och låta det studsa runt? hmm hm hmm... 30/05 Q2 <3 <3 Jag köpte det från Gog (min laptop saknar skivspelare så jag kan inte köra originalskivan från 97) men har inte spelat det än då jag aldrig lyckades få igång musiken :( Ontopic: Ser väl okay ut men jisses så ljust. Q2 ska vara dark & gritty! 28/05 Jo visst, men det är lager av lager av tekniker. Dyr skugg-rendering som man skippar på många ljuskällor och kanske bara väljer på vissa som solen Avsaknad av radiosity för hur får man färger att studsa runt, kanske bakar in med raytracing offline? Ambi... 28/05 Han har en poäng. Det går att ha radiosity och diverse andra raytracing features utan PBR. Reflektioner på allt är inte jättenödvändigt, färger och ljus kan fortfarande studsa runt med enbart diffus-textur som information. Mycket de gjorde är fluff, myc... 28/05 Du måste uppdatera texturerna till PBR material annars reagerar dom inte på omgivningen alls, du hade knappt märkt om Raytracing är enabled eller inte annars. 28/05 Ärligt talat, det där hade väl vilken spelutvecklare som helst kunnat fixa utan raytracing. För speciellt märkvärdigt var det inte. 28/05 Polish that turd! :D 27/05 RTX verkar även göra om texturer... Ja, mycket fult är det. 27/05 Frågan är hurvida RTX stödet kommer användas i multiplayer. Troligen inte så mycket eftersom man idag använder q2pro (https://skuller.net/q2pro/) eller r1q2 (https://r1ch.net/old-stuff) där dll och programfil(er) där nätkoden är sjukt mycket förbättrad... 27/05
Skicka en rättelse