Nio minuter (!) lång är den, och Hideo Kojima gläntar på dörren till spelets syfte.

8 november får vi reda på om det finns liv efter Metal Gear Solid, för då släpps äntligen Hideo Kojimas Death Stranding. Det är spelet han arbetat på mer eller mindre sedan det smutsiga Konami-bråket, och på Playstation-bloggen beskriver Kojima det som en "ny typ av actionspel".

People have created "Walls" and become accustomed to living in isolation.

Death Stranding is a completely new type of action game, where the goal of the player is to reconnect isolated cities and a fragmented society. It is created so that all elements, including the story and gameplay, are bound together by the theme of the "Strand" or connection. As Sam Porter Bridges, you will attempt to bridge the divides in society, and in doing create new bonds or "Strands" with other players around the globe. Through your experience playing the game, I hope you’ll come to understand the true importance of forging connections with others.

Death Stranding har under årens lopp både fascinerat och förbryllat, och så här mycket om premissen har Kojima inte avslöjat. Vi ska alltså, i rollen som Sam (Norman Reedus) "koppla samman isolerade städer". Om det låter lite flummigt? Jovars.

Lyckligtvis har vi också fått en informationsruta från officiella sajten som ger oss lite mer gameplay-kött på benen. Den berättar hur vi reser genom landskapet med ovärderlig last, och det är en värld som också präglas av övernaturliga hinder. Döden innebär inte slutet, men du måste hitta tillbaka till de levandes värld – och varje död kommer med konsekvenser. Ett slags löst online-samarbete med andra spelare ska hjälpa dig på vägen.

Och som sagt: 8 november får vi reda på om spelet lever upp till Kojimas namn.

Skicka en rättelse