Den högflygande luftskeppsbyggaren kraschar för gott.

Bossa Studios heter utvecklaren bakom indiespelet Worlds Adrift, som utannonserades redan 2014 och som har befunnit sig i Early Access på Steam sedan 2017. Det har rört sig om en väldigt fri upplevelse där man kan leta reda på diverse delar och sedan bygga ett eget flygande skepp. Till hjälp i utforskandet har man haft en klassisk gripkrok att svinga sig med.

Men dessvärre fick inte projektet tillräckligt med luft under vingarna, och nu har Bossa Studios via Steam meddelat att Worlds Adrift kommer läggas ned. Det handlar dock inte om ett tyst insomnande, och vid ett ännu ej fastställt datum kommer man hålla i ett End of the World-event för att fira den resa man genomgått.

Bland problemen med spelet som spelarna själva påpekat finns brist på innehåll, inga åtgärder mot griefing samt krav på konstant uppkoppling. Bossa själva säger att de tekniska problemen med spelet blev så stora att man var tvungna att lägga allt arbete på det, snarare än att implementera nya element i spelet.

I ljus av beslutet att lägga ner har många spelare krävt att man borde kunna fortsätta spela offline eller sätta upp egna servrar, vilket Bossa sagt inte går eftersom spelet drivs av proprietär teknik som inte kan köras utanför sin slutna molnmiljö. Man utesluter dock inte att man kan slänga ihop ett spinoff-spel i mindre skala baserat på tekniken i Worlds Adrift.

Har aldrig någonsin sett det på svenska förut så detta var intressant 03/06 Bara göra en refund på steam om man inte är nöjd, tar 10 sekunder och man har pengarna tebax inom ett par timmar. Väldans mycket pip om Early access spel, jag tycker det är skitbra. Som en öppen beta där man kan testa och se om det är nått man vill ha.... 03/06 Early Access är ju i princip en förbokning fast med mer inblick och påverkan i utvecklingen samt (tidigare) BETA-testning. Så om Early Access skall bort med argumentet "man vet inte vad man får" så måste förbokning bort också, det är ju i princip samma... 03/06 Ingen. För mig är uttrycket vedertaget och målande, även om det kanske låter svengelskt för vissa. 03/06 "I ljus av beslutet att lägga ner" Vilken engelskspråkig artikel kopierade ni nu? 03/06 Gud va skönt! Äntligen! 02/06 Helt hypotetiskt skulle jag nöja mig med en värld där företagen hålls ansvariga för att leverera den produkt som de har utlovat. Att man istället storsatsar på förtida löften i förhopppningen om att få folk att "Köpa Grisen i Säcken" helt utan garantier... 02/06 Rent hypotetisk: skulle du välja en värld utan early access men där även spelen som early access hjälpte på traven inte existerar? 02/06 Många early access spel har iofs gått väldigt bra. Flera har även fått communityn runt spelen involverade i utvecklingen så att det blivit riktigt bra spel där både utvecklare och gamers fått säga sitt. Så early access är inte bara dåligt. 02/06 Som om man behövde ytterligare argument mot Early Access. 02/06
Skicka en rättelse