"Vi vet att vi har ett rykte gällande buggiga spel."

Phil Spencer har lovat att deras nya studior har "saker att visa på E3", och i den kategorin platsar förstås Obsidian med sitt The Outer Worlds. Obsidian är annars kända för Fallout: New Vegas, Knights of the Old Republic II, Alpha Protocol och, såklart, buggarna som kom på köpet.

The Outer Worlds design director Josh Sawyer kommenterar detta via Tumblr, där han får frågan om varför äldre Obsidian-titlar hade så många buggar jämfört med Pillars of Eternity. Svaret är att Obsidian i fallet med PoE hade spelet i sina egna händer, utan utgivartryck. Sawyer utvecklar:

We’re not TOTAL idiots. We know that we have a reputation for buggy games. And while some of that is endemic to making big, complicated RPGs with thousands of different ways through them, it’s still within our power to reduce bugs on our end with more time. When it’s a publisher’s choice, that ability (or priority) can be taken away from us.

Trycket från utgivare kan alltså, om vi ska tro Sawyer, innebära enorma gradskillnader i bugginfernot. The Outer Worlds har en utgivare, och det är alltså inte Xbox Game Studios då Obsidian slöt en deal med Private Division innan den affären var i hamn. Det var också Private Division som fattade beslutet att låta The Outer Worlds bli tidsexklusivt hos Epic.

Fast det visar ju mest att du vet vilka du ska prata med hos Obsidian, men inte vet vilka du ska prata med hos Bethesda. Har flera stycken utvecklare som jobbat hos Bethesda sedan Morrowind som FB-vänner, och dom hjälper mig alltid om jag ber om hjälp. 08/06 Varför fortsätter du tjata om att det är "irrelevant"? Det var DU som tog upp det. Hade du inte gjort det hade jag aldrig skrivit ett inlägg i tråden över huvud taget. Varför valde du att nämna det om du nu tycker att det är så oerhört irrelevant? 07/06 Jo du får gärna konstatera att jag gjorde en felsägning. Men som jag redan klargjorde så är det irrelevant för sammanhanget. Återkom när du vågar ha en åsikt om det aktuella ämnet i tråden. 07/06 Du skrev "detta gäller även deras egenutgivna spel", varvid jag konstatera de att några sådana inte existerar. Något annat har jag inte kommenterat. Oklart varför du börjar yra om en massa annat. 07/06 Nej men det är ju inte heller relevant. Poängen är att de har buggiga spel och skyller på utgivare. När de utvecklar "utan utgivartryck" så påstår de att de släpper mindre buggiga spel. Vilket är falskt eftersom Pillars of eternity 1 och 2 samt Tyranny... 07/06 Egenutgivna spel? Obsidian har aldrig agerat utgivare. 07/06 Har du någon annan källa som bekräftar det han säger? Eller du menar att vi ska lita blint på det en ensam utvecklares säger? Och oavsett vad som står bakom, så är Obsidian fortfarande de som sätter sitt namn på buggiga produkter. Detta gäller även dera... 06/06 Efter att ha följt Obsidian sedan KOTOR 2 utannonserades så hoppas jag verkligen att Microsoft ger de det lugn och trygghet i produktionen som de förtjänar. 06/06 SEGA försenar spelet men tillåter inte att obsidian använder tiden för att fixa buggarna, hur försvarar du det? Obsidian har aldrig sagt att de inte tar ansvar för buggarna, men faktumet är att de inte har någon kontroll över ifall spelen släpps med des... 06/06 @Tarmböld: Intressant att höra, ligger i linje med vad jag själv har trott hur det ungefär ser ut. Vad är meningen med att slita stenhårt, komma fram med ett nytänkande, kreativt koncept om sedan en utgivare kastar 80% av idéerna i papperskorgen direkt?... 05/06
Skicka en rättelse