Larian tar över efter Bioware.

Under Googles Stadia-event avslöjades det vi "vetat" i en knapp vecka: Baldur's Gate III. Mycket är höljt i dunkel, men vi skingrar dimman så gott vi kan. Här är vad vi hittills vet om Baldur's Gate III.

  • Larian, Divinity: Original Sin-studion, står för utvecklingen

  • De enda plattformarna man hittills "talar om" är pc och Stadia

  • Arbetet med Baldur's Gate III påbörjades redan innan Original Sin 2 släpptes

  • Nyligen avslöjade Dungeons & Dragons-kampanjen Descent Into Avernus agerar prequel

  • 200 arbetar internt på spelet, 100 externt – och teamet växer

  • Gameplay visas "när det är redo att visas"

  • Co-op kommer vara en viktig faktor: "Gather your party"

  • Ska kombinera det bästa av "Divinity och D&D 5th Edition" – man portar inte reglerna rakt av, utan anpassar dem efter formatet

  • Larian försökte få licensen under Divinity 1-tiden, men ansågs "för gröna"

  • Mind flayers invaderar Baldur's Gate i teasern, men det vi ser där behöver nödvändigtvis inte rimma med det färdiga spelet – vi ska vara beredda på överraskningar

  • Larian är utgivare och kommer inte förlita sig på crowdfunding den här gången

  • Ensemblen är alla hjältar, med egna historier och drivkrafter

Larian är, med allt detta sagt, inte redo att varken bli särskilt konkreta eller visa gameplay. Allt detta kommer i sinom tid, liksom information om release. Å andra sidan: vi har väntat i nästa tjugo år sedan Baldur's Gate II. Vi ska nog orka hålla ut ett eller två (eller tre?) år ytterligare.

Youtube-kanalen Fextralife har lagt upp en intervju med Swen Vincke och Mike Mearls. Inget revolutionerande som avslöjas, men värd att lyssna på. Ju12JNh8gJs Liten sammanfattning av några punkter: - Spelets motor, en ny version av Original Sin 2-motorn.... 09/06 Damn, verkar saftigt detta. 07/06 Gör det, alltså att bara sitta och skapa sin karaktär är så sjukt skön känsla för mig 07/06 Väldigt fundersam hur gameplayet kommer att vara. Hoppas verkligen att man kommer att kunna pausa för att se över sin taktik om man kör själv som i BG1-2, Icewind Dale osv men att man kan köra helt i realtid om man vill. 07/06 När de dör. Själv har jag traumatiska minnen från när man tillfångatogs av Mind Flayers i Underdark. Satt fast där hur länge som helst. :/ 07/06 Ah kom igen, Umber Hulks är ju supermysiga! :D 07/06 Är mest intresserad av hur mycket från BG1-2 som kommer vara kvar? Mer än dess mer eller mindre permanenta delar från bakgrunden förstås. 07/06 Något jag hoppas starkt på är att man får möjligheten att redan från början gå och ta sig an strider som det inte riktigt är meningen att man ska klara av (med tillhörande överväldigande belöningar). Det tvivlar jag inte på, då även DoS var så, samt att... 07/06 Alltså, mind flayers igen. Det innebär säkert också hatobjektet Umber Hulks! 07/06 Ska försöka ge mig på Divinity spelen, men har lite svårt för isometriska spel nuförtiden (föredrar nya Fallout framför de gamla). Baldurs Gate var ju riktigt bra när det begav sig för 20 år sedan så det kan nog fungera och Divinity-spelen har väl sålt... 07/06
Skicka en rättelse