Direkt från Square Enix presskonferens på E3.

Utvecklingen av den efterlängtade remaken av Final Fantasy VII verkar inte ha gått helt enligt planerna, med oroväckande rapporter om bristfälligt arbete från externa studios, skrotning av material och generellt långsam utveckling. Men av gårdagens trailer att döma är Square Enix nu på rätt spår, och under nattens presskonferens har man delat med sig av fler smaskiga detaljer och gameplay.

Vi fick bland annat veta att den första episoden kommer kretsa kring de inledande händelserna i Midgar, och att den innehållsmässigt är ett fullvärdigt spel. Vidare talade man om stridssystemet, som är ett hybridsystem som blandar realtidsaction med taktiska inslag.

Ett tryck på fyrkant resulterar i att vald karaktär bränner av en vanlig attack, och det resulterar i sin tur i att en ATB-stapel (Active Time Battle) fylls upp. När en del av stapeln är full kan striden pausas för att välja en förmåga/magi/föremål att använda, vilket förbrukar delen. Man kan även skräddarsy hot-keys för att använda sig av förmågor och dylikt utan att pausa.

Man kan närsomhelst byta till en annan karaktär för att styra denne. När de inte kontrolleras så slåss de automatiskt, men man får på egen hand välja vad deras ATB-segment ska användas till.

För personer som besöker E3 kommer det glädjande nog finnas ett spelbart demo i Square Enix bås.

Vad tror ni, kan Square Enix ro hem projektet och faktiskt skapa något som någotsånär lever upp till det enormt älskade originalet?

Fattar heller inte riktigt folks gormande om att det är episodformat. Om nu varje episod är som stort som ett normalstort rpg så har man att göra i många månader. Och släpps det i t ex tre episoder med kanske ett års mellanrum så har man tre år på raken... 12/06 Det är väl det som är hela poängen eller? Att det inte ska vara samma sak. Vad sjutton är meningen med remaken om det är samma spel? Fattar inte varför vissa folk är så upprörda om jag ska va helt ärlig. Originalet ska ingenstans och det kommer fortsätt... 12/06 Tycker det är självklart att det ska vara turbaserat, annars är det inte FF7, samma sak om Larian skulle göra Baldurs Gate 3 till ett actionsspel, det skulle inte vara Baldurs Gate. Sen fattar jag inte vad de menar med "delar", FF7 är ett spel, eller... 12/06 Square vet inte hur många delar spelet kommer bli... känns ju sådär! https://twitter.com/jasonschreier/status/1138538061686378496?s=19 12/06 Man kan byta karaktär, precis som originalspelen. Turnbased är ju om något ett sömnpiller enligt mig. 11/06 hmm själv blev jag sjukt uttråkad av striderna dom visade upp spamma en jävla knapp och bara kunna kontrollera en karaktär åt gången. gäsp såg dötrist ut 11/06 Jag vill kunna styra alla mina karaktärer, sedan ff12 har spelserien varit död för mig, jag HATAR att jag inte har kontroll fucking pissig ai, ville jag ha det kunde jag köra kingdom hearts 11/06 Ser ut att kunna bli en remake gjord på rätt sätt. 11/06 Tycker det ser bra ut. På något sätt lite likt Xenoblades Chronicles 2 med fri rörelse, attack och guard, fast med en "cooldown mätare" med 2 delar istället för cooldowns per "skills". Lite osäker på vad spammandet av attack tillför. Skulle lika gärna... 11/06 Detta är ju exakt samma system som i Final Fantasy XV och jag gillade det. Där kunde man ju också växla mellan karaktärer. Hade antagligen blivit ett mycket tråkigare spel om det var turordningsbaserat som vissa vill ha det. Då kan man ju lika gärna spe... 11/06
Skicka en rättelse