Låt ditt RTX-kort visa vad det kan i CD Projekts snorsnygga rollspel.

Cyberpunk 2077 kommer få stöd för ray-tracing, eller strålspårning som det brukar översättas till. Det tillkännager Nvidia i samband med E3-mässan nu klockan 21, och detaljer är på gång inom kort.

Nvidia och CD Projekt Red har slagit sina påsar ihop och därmed kommer spelet begåvas med realtids-ray-tracing. Enligt CDPR-studiochefen Adam Badowski ger det möjlighet att "realistiskt porträttera hur ljus beter sig i en tätbefolkad storstadsmiljö", enligt en pressrelease.

Ray tracing allows us to realistically portray how light behaves in a crowded urban environment. Thanks to this technology, we can add another layer of depth and verticality to the already impressive megacity the game takes place in.

Det ser ju ganska bra ut, ray-tracing eller ej.

Ray-tracing-tekniken innebär ett annorlunda sätt att ljussätta spel. Den lanserades till allmänheten med Nvidias RTX-grafikkort för ett knappt år sedan, och finns i nuläget till ett fåtal spel, däribland Battlefield V, Metro Exodus och Assetto Corsa Competizione. Men, den är extremt prestandakrävande och gör enligt vissas åsikt inte spelen så mycket vackrare att det motiverar minskningen av antalet bilder per sekund. Dessutom kostar RTX-korten en hel del. Återstår att se om saker hinner optimeras eller snabbare grafikkort dyka upp när Cyberpunk 2077 lanseras i april nästa år.

Både Playstation 5 och nästa Xbox (arbetsnamn Scarlett) ska få ray-tracing-stöd, fast där är det AMD som står för hårdvaran. Båda väntas nå marknaden sent 2020, ett halvår efter att Cyberpunk 2077 släpps.

@Harmond Det är FÖR skilda saker du jämför. stop it! ;) 13/06 @eld: Ja som jag skrev i ett inlägg efter det du citerade: 12/06 Varför måste Cyberpunk 2077 bli ett fps? Jag hade hoppats på tredje persons-vy. Jag skulle vilja ha Syndicate i GTAV-anda. Bra story, stor stad, frihet att göra det du vill. 12/06 "Hairworks" (hette det så?) skulle ju också slå igenom och vara något nytt och revolutionerande.. Visst, det såg ju lite bättre ut (till stor prestandaförlust), men är det något som ens är relevant nuförtiden? Innan det var det ju fysik som skulle bli... 12/06 Förstår inte vad du menar 12/06 Speciellt när man fortfarande kan se reflektionerna av saker även om de inte längre syns i vyn, som stora neonskyltar med raytracing. Folk har vant sig en hel del med stora tydliga artifakter som avsaknad av riktig ambient occlusion, global illumnation... 12/06 Det fanns ju dagar då simpla shader ansågs dyrare än vad man fick ut av dom, quake 3 var ju det snyggaste som fanns och det var svårt att föreställa sig att det skulle vara bättre. Rasterization har sina begränsningar, många många timmar läggs ner för... 12/06 Superman 64 raytraced? 12/06 Gillar man att dra en ladd till ett bra pris så är set inte så meningslöst. Konkurrens är bra ju. xD 12/06 Jag tycker själv det var enorm skillnad i Metro Exodus om man körde med RTX eller ej då hela ljussättningen förändrades. Däremot i Battlefield V så var det bara lite snyggare reflektioner och offscreen reflections... så om Cyberpunk 2077 kommer ljussätt... 12/06
Skicka en rättelse