Succén hade kanske inte funnits, om game director Fergusson fått bestämma

Under förra veckans E3-mässa berättade den före detta produktionschefen på Epic Games, Rod Fergusson, att megasuccén Fortnite inte hade funnits om han hade stannat kvar på företaget.

Det är i sin nuvarande roll som chef på Gears 5-studion The Coalition som Fergusson intervjuades av Game Informer. Till sajten berättande han öppenhjärtigt att han faktiskt försökte lägga ner spelet, som då, 2012, bara var en skugga av sitt nuvarande battle royal-jag, med Save the World-läget i fokus.

Fergusson berättade inte mer om vilka problem det fanns med Fortnite när han slutade på företaget, men hade han inte gått vidare till Irrational och deras Bioshock Infinite, hade saken varit biff. “Spelet som ni älskar, den världsomspännande sensationen, hade inte funnits om jag hade stannat på Epic.”

Det är rätt svindlande att tänka sig hur annorlunda spelvärlden hade kunnat se ut för miljoner spelare om en enda chef fått som han hade velat. Så här skrev FZ om spelet för sju år sedan.

Fortnite är det bästa som har hänt på länge! Spelar inte skräpet själv men det är som ett stort onlinedagis så man slipper alla barn i dom riktiga spelen. 19/06 Synd att han inte gjorde det. 17/06 Japp. Jag själv är en gamer så det föll ganska naturligt att mina barn började spela också. Men då var jag noga med att introducera kvalitet i mina barns gaming liv. Mina barn väljer inte enkla spel på mobil/surfplatte för snabba fixar som garanterat... 17/06 So close to achieve greatness! Men rätt skönt att inte höra så mycket squeakers i andra spel dock :) 17/06 Det är som de som försökte döda Hitler men också misslyckades :( Ingen av dessa heroiska handlar bör glömmas snart 17/06 "Det hade varit som att säga nej till Beatles..." nu tog ni allt i så de sprack i sömmarna. iof så gör de nog inte mig så mycket, inget fan av varken beatles eller fortnite. 17/06 Lite sjukt att dom jobbade på "save the world" I typ 6år om jag minns rätt. Floppade och han ville lägga ner det. Dom gjorde battle royal på 6 månader och blir värsta succén. 17/06 Skillnaden är att Pogs/Pokémon eller vad man nu använde va en hobby bland många, Fortnight tar helt över många ungars liv... De får de klassiska rage utbrotten när man försöker få dem att sluta. De andra sakerna designades för att folk skulle samla, för... 17/06 Skillnaden var ju ändå att förr när man lekte med Pogs, Jojo mm var man ju ändå mer i rörelse. Nu sitter ju ungarna på sina arslen framför en skärm. 17/06 Minns att Pogs, GoGos och Pokémon var helt sinnes på skolan. Tiderna förändras dock, och jag vill inte sitta och förneka barnen nöjen. 17/06
Skicka en rättelse