Epic-grundaren motiverar varför man nappar åt sig ensamrätter.

Epic Games Store har snott åt sig ensamrätt på en rad högprofilerade spel det senaste året, en taktik som verkligen inte uppskattas av alla. Nu förklarar företagets VD och grundare Tim Sweeney i en serie tweets varför man gör så här istället för att exempelvis konkurrera med lägre pris.

Sweeney menar att exklusiviteten är ett krav för att på allvar förändra hur intäkterna fördelas mellan utvecklare och butik. Hos Steam gäller 70/30, alltså att Steam tar 30 procent av intäkterna för att sälja spelet, medan Epic Store nöjer sig med 12 procent. Enligt Sweeney är 30 procent till butiken "katastrofalt för utvecklare och utgivare". Det, menar han, är ett tillräckligt starkt skäl att använda exklusivitet som ett vapen för att få konkurrenten Steam att ändra sin intäktsmodell.

I korhtet menar Sweeney alltså att ensamrätt används för att utvecklare överlag ska få mer pengar från försäljningen. Vilket inte lär hindra kritiker från att hävda att Epic enbart gör det för att själva tjäna massa pengar. Sista ordet lär inte vara sagt.

Läs hela Sweeneys uttalande (klicka för att öppna alla):

Klicka för mer information
@knoxudg: det kan ju fungera. Det kan till och med vara den bästa lösningen faktiskt för alla dina spel. Jag vet ju inte om man kan handla där, men det är återstår att se. Jo, Epic och Steam är ju två aktörer och de gör ett bra jobb, men om man skulle... 07/07 Det känns inte direkt som ett anfall. Mer som en desperat handling. Det finns bara ett sätt att vinna konsumenters lojalitet genom och det är att i grunden erbjuda en bra solid produkt. Epic försöker ta en genväg genom att köpa sig exklusiva titlar istä... 04/07 Vad, exakt, baserar du de siffrorna på? Det enda jag kan hitta är att de hade cirka 75% 2012, vilket är jävligt längesen, och dessutom innan allt med olika plattformar började ordentligt. Och det är inte alls så det fungerar, överhuvudtaget. 03/07 Förstår inte heller varför de skulle reagera. Om de nu har cirka 65 % av marknadsandelarna kan EGS gott och väl slåss om de andra 35 % utan någon fara. 03/07 Mycket möjligt, det kan mycket väl vara vad som hänt. Steam, i vanlig ordning, lär väl inte reagera alls på något år eller så, med tanke på hur snabbt de brukar göra saker. 03/07 @Fiddi: Jag tror den förtidiga launchen har att göra med att de hade planer på att släppa EGS och börja konkurrera med steam om ett par år, men att pengarna ifrån fortnite har gjort att de rivstartat mycket tidigare än planerat och kunnat köpa sig titla... 03/07 Inga bra spel?? Mycket festligt!! Då låter vi försäljningsiffrorna tala sitt tydliga språk istället, 40 miljoner sålda spel i The Witcher serien till dags dato. Och med stundande Nintendo release lär det bli ännu fler. Ja, varför i hela fridens namn sku... 30/06 @Fiddi: ok, gott då är det ju rätt väg. Kan man köpa saker billigare till epics platform på andra ställen så blir det samma sak som för steam. 30/06 Humble säljer Epic-nycklar. 29/06 Amen! Bara för att man inte gillar en specifik funktion (som dessutom inte hindrar ens upplevelse) så kanske man inte kan föringa att det faktiskt finns där. Någon kan ju vilja ha dessa saker. Kan jag köpa nycklar till spel på Epic store på andra ställe... 29/06
Skicka en rättelse